گیاه ونوس حشره خوار «می شمارد»

این گونه خاص از گیاهان «ونوس حشره خوار» (Venus flytrap  ) نام دارد و عمده شهرتش به دلیل گوشتخوار بودنش است. این گیاه برای شکار قربانیانش که معمولا حشرات هستند به نوعی «انتظار می کشند».

در ظاهر اینگونه به نظر می رسد که گیاه با محض نزدیک شدن حشره آرواره هایش را در هم قفل می کند تا حشره را شکار کرده و هضم کند اما تحقیقات دانشمندان نشان می دهند گیاه به سرعت عمل نکرده و برای شکار قربانی به نوعی می شمارد.

درحقیقت این گیاه می تواند تماسهای مختلف حشره با سطح آن را بشمارد و در زمان مناسب با قفل کردن آرواره ها به هدف خود برسد.

درحقیقت این گیاه می تواند تماسهای مختلف حشره با سطح آن را بشمارد و در زمان مناسب با قفل کردن آرواره ها به هدف خود برسد.

این یافته جدید توسط گروهی از دانشمندان بین المللی حاصل شده است. آنها متوجه شدند که گیاه گام نخست حشره را در حکم «توجه کن اما واکنش فوری نشان نده» می داند. گام بعدی حشره برای گیاه در حکم این پیام است: شاید غذا باشد! که در واقع شروع مرحله به دام اندازی قربانی است و در مرحله سوم سیگنالهای لازم برای آغاز هضم حشره را دریافت می کند.

گیاه Venus flytrap بومی کارولینای شمالی و جنوبی در آمریکاست و در زمره گیاهان کوچکی قرار می گیرد که با رویش در خاک مرطوب و شنی گلهای زیبایی می دهد.

تحقیقات زیادی بر روی این گیاه منحصربفرد انجام شده که نشان می دهد برای تکمیل مواد مغذی مورد نیاز رشدش از حشرات و برخی عنکبوتها به عنوان غذا استفاده می کند.

مترجم : مهدی پیرگزی        

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا