امیدواریم از ابتدای سال جدید به نشریات علمی دسترسی داشته باشیم

تورج محمدی، در گفتگو با مهر گفت:در طول چند سال گذشته با توجه به تحریم ها و کمبود منابع مالی دسترسی به نشریات علمی محدود شد.

وی افزود: ما به کپی برداری این نشریات ملحق نشدیم ولی شرکت هایی در کشور هستند که به صورت غیر قانونی و غیرعلمی دسترسی به نشریات را برای برخی دانشگاه ها فراهم کرده اند؛ این دسترسی ها بعضا به صورت سیستماتیک است و با دانشگاهها وارد تعامل شده اند و برخی دیگر به صورت فردی است و عضو هیات علمی می تواند به این سایت ها مراجعه کرده و با پرداخت هزینه به نشریات علمی دسترسی پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام در سال های گذشته رخ داده و اتفاق خوبی نبوده است، گفت: امسال دانشگاهها و وزارت علوم بخش قابل توجهی از اعتبار خود را برای دستیابی به نشریات علمی کنار گذاشته اند و وزارت علوم هم از سوی دیگر از دانشگاهها خواسته که منتظر بمانند تا این موضوع برطرف شود.

محمدی خاطر نشان کرد: اول باید توافقات اولیه بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد با ناشران و موسسات بین المللی اصلی انجام گیرد تا دانشگاهها هم به عنوان یک زیر مجموعه ملی با توجه  به صرفه و صلاح خود قرار داد ببندند و در نهایت به این نشریات دست پیدا کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: بنا بوده که تاکنون این قراردادها انجام بگیرد ولی امیدواریم به زودی وزارت علوم به ما خبر دهد و میزان دسترسی دانشگاه به نشریات را مشخص کند.

وی با بیان اینکه اکنون همه دانشگاهها منتظر هستند تا از سوی وزارت علوم دسترسی به منابع و نشریات علمی اعلام شود، گفت: امیدواریم  که دانشگاهها از ابتدای سال جدید به منابع و نشریات علمی دسترسی داشته باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا