تامین امنیت اینترنت با روش های قرن بیستمی

به تازگی محققان دانشگاه استنفورد (Stanford) با الهام گیری از سرنخ های به دست آمده از یکی از پژوهش های انجام گرفته در قرن بیستم موفق به کشف راهی برای افزایش امنیت اینترنت شده اند.

این روش فیلتر کردن در واقع شبیه به هدفون های لغو کننده سر و صداهای اطراف عمل می کند که در این مورد نور جایگزین صدا شده است.

این پژوهش نشان دهنده این است که چگونه بهره برداری از خواص کوانتومی نور می تواند منجر به تولید فناوری انتقالی بشود که امکان دزدی اطلاعات از طریق آن به حداقل برسد. جلنا وکوویچ (Jelena Vuckovic) به عنوان پرفسور مهندسی الکترونیک در دانشگاه استنفورد سال ها برای ساخت فناوری های مختلف در مقیاس نانو تلاش های بسیاری کرده است. این فناوری ها می توانند با استفاده از نور به جای الکتریسیته برقراری ارتباط بین کامپیوتر های رایج و معمولی را سریع تر کنند. او و تیم تحقیقاتی تحت نظارت او، اثبات کرده اند که لیزری اصلاح شده در مقیاس نانو می تواند به نحو بارزی در زمینه ساخت نور کوانتومی برای ارتباطات و مخابرات کوانتومی موثر واقع شود.

او در این باره بیان کرد که :« مشکل اینجاست که نور کوانتومی ساتع شده از لیزر های اصلاح شده بسیار ضعیف تر از سایر نورهای یاد شده است. بنابراین ما موفق به ایجاد راهی شدیم که از طریق آن بتوان نور ناخواسته را جدا کرد و به این ترتیب بتوان سیگنال های کوانتومی را راحت تر خواند.»

این روش فیلتر کردن در واقع شبیه به هدفون های لغو کننده سر و صداهای اطراف عمل می کند که در این مورد نور جایگزین صدا شده است. این تیم با بهره گیری از روشی تداخلی متعلق به دهه 1930  توانستند نور های متداول ناخواسته را از بین ببرند.

جلنا وکوویچ در ادامه بیان کرد:« این اختراع بسیار امیدوار کننده است که از طریق آن می توانیم ارتباطات و مخابرات کوانتومی را امن تر سازیم.» این گروه در حال حاضر در حال کار بر روی نسخه عملی روش ابداعی خود هستند.

منبع: financialexpress

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا