درمان زخم قرنیه با سلول‌های بنیادی دندان عقل در آینده

به گزارش ایسنا، نابینایی ناشی از آسیب قرنیه که میلیون‌ها انسان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده، اغلب با پیوند قرنیه اهدایی درمان می‌شود. کمبود قرنیه‌ و رد بافت اهدایی می‌تواند منجر به نابینایی دائمی شود.

دستاورد دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ از این رو نویدبخش است که از سلول‌های خود بیمار برای درمان این بیماری و جلوگیری از مشکلات ذکر شده استفاده می‌کند.

این سلول‌ها ممکن است در آینده به منبع جدیدی از بافت برای پیوند قرنیه تبدیل شوند؛ این بافت از سلول‌های خود بیمار تولید می‌شود.

محققان نشان دادند که سلول‌های بنیادی پالپ دندان که از دندان مولر سوم یا دندان عقل بدست می‌آید، می‌تواند به سلول‌های استرومال موسوم به کراتوسایت‌ها که از منشأ جنینی مشابه برخوردارند، تبدیل شوند.

کراتوسایت‌ها به قرنیه موش‌های سالم تزریق و بدون نشانه‌های رد در قرنیه ترکیب شدند؛ آن‌ها همچنین از این سلول‌ها برای تولید سازه‌های استرومای قرنیه شبیه به بافت طبیعی استفاده کردند.

پیش از این، در تحقیقات دیگر مشخص شده بود که می‌توان از سلول‌های بنیادی پالپ دندان برای تولید سلول‌های عصبی، استخوان و سایر انواع سلول‌ها استفاده کرد؛ این سلول‌ها از پتانسیل زیادی برای استفاده در درمان‌های احیاکننده برخوردارند.

محققان در آینده به ارزیابی این امر خواهند پرداخت که آیا می‌توان از این روش برای اصلاح زخم‌های قرنیه در مدل‌های حیوانی استفاده کرد یا خیر.

نتایج این تحقیق در مجله STEM CELLS Translational Medicine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا