تبلیغات منفی درباره تولید گیاهان تراریخته از بی اطلاعی است

محمدرضا زمانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: موضوع تولید گیاهان تراریخته از سال 1996 به صورت جدی در دنیا مطرح است و الان بیش از 181 میلیون هکتار از زمین های کشاورزی دنیا زیر کشت این گونه گیاهان قرار دارد.
وی افزود: در طول این 20 سال، تقریبا هیچ مقاله علمی و مستندی دال بر مضر بودن یا مشکل داشتن این گیاهان منتشر نشده است و فقط یکی دو مقاله در طول سال های گذشته منتشر شد با این ادعا که گیاهان تراریخته در بروز برخی بیماری ها تاثیرگذار هستند ولی بعد از بررسی های علمی هر دو ناشر این مقالات، آنها را از درجه اعتبار ساقط کردند چون تعداد نمونه های تحقیقاتی آنها به اندازه کافی نبود.
زمانی تاکید کرد: افرادی که مباحثی درباره مضر بودن گیاهان تراریخته مطرح می کنند، احتمالا اطلاع دقیقی از روندی که یک گیاه طی می کند تا به مزرعه برود و به دست مصرف کننده برسد، ندارند.
وی توضیح داد: وقتی در جریان تولید یک گیاه تراریخت، یک صفتی را منتقل می کنند از میان چندین هزار گیاه، به تعداد انگشت شماری دست پیدا می کنند که این چند تا از نظر تمامی خصوصیات باید ارزیابی مخاطرات شوند به این معنی که آثار احتمالی آنها روی محیط زیست، آلرژی زا یا بیماری زا بودن آنها و اینکه ژن گیاهان می تواند فرار کند یا نه، مورد بررسی دقیق قرار می گیرند که تمام اینها دارای پروتکل است.
به گفته رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک، مدت زمان تولید گیاه تراریخته، سه سال طول می کشد ولی زمان ارزیابی مخاطرات آن بیش از تولید به طول می انجامد و بعد از اتمام مرحله ارزیابی مخاطرات، گیاه اجازه کشت در مزرعه را پیدا می کند و بعد از تست و تایید نهایی می تواند وارد مزرعه و سبد غذایی کشور شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر کسی این روند را بداند به راحتی درباره اثرات مخرب گیاهان تراریخت صحبت نمی کند چون تولید گیاهان تراریخته از همه نظر بررسی می شود.
زمانی یادآور شد: از طرف دیگر، شاهد واردات بی رویه این محصولات به کشور هستیم و هیچکس در این رابطه حرفی نمی زند و اعتراضی نسبت به این که بسیاری از غذاهایی که مصرف می کنیم از محصولات تراریخت تهیه شده است صورت نمی گیرد اما برخی افراد، بر تولید این گیاهان تمرکز کرده اند.
وی این چنین نتیجه گرفت که ورود محصولات تراریخت به کشور برای استفاده در سفره شهروندان، نشانگر سلامت آنهاست زیرا سازمان های وارد کننده این محصولات، تمام مراحل ارزیابی سلامت محصول را با دقت اجرا می کنند.
زمانی تصریح کرد: با توجه به مطرح بودن مباحث اقتصادی و گردش مالی چندین میلیارد دلاری محصولات تراریخت در سال، ممکن است برخی اظهارنظرها جنبه های غیرعلمی داشته باشد. به هر حال به لحاظ علمی، معتقدیم همچنان که این گیاهان سودمند هستند اگر مخاطرات آنها بررسی نشود، ممکن است خطرناک باشد.
وی به فعالیت های تحقیقاتی در دست انجام مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور روی گیاهان تراریخته اشاره کرد و گفت: تولید تعدادی از محصولات از جمله چغندر قند، کلزا و برنج به صورت تراریخته در مرحله ارزیابی و تحقیق قرار دارد که بخشی از این فعالیت ها در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و در برخی دانشگاه ها انجام می شود.
رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک از کار روی کلزای مقاوم به بیماری قارچی در این مرکز پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: این طرح حداقل دو سال دیگر باید مراحل ارزیابی را بگذراند و بعد از اطمینان 100 درصد به مزرعه وارد شود.
وی افزود: هنوز هیچ سطح زیر کشت گیاهان تراریخت در کشور نداریم و امیدواریم تعدادی محصول در آینده نزدیک وارد مزرعه شود.
گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می گیرد.