رشد اینترنت در حال کندشدن است!

با تمرکز براستفاده از اینترنت، می‌توان شاهد کاهش مشابه رشد سالیانه کاربرد این فناوری از 70 درصد در سال 1996 به زیر 10 درصد در سال 2015 بود. 

 کاهش نرخ رشد استفاده از اینترنت تا حدی سردرگم‌کننده است زیرا اینترنت در مقایسه با گذشته تا حد گسترده‌تری در دسترس است. به طور مثال، کشور رواندا که مبحث دیجیتال را در کانون برنامه‌ها و طرح‌های سیاسی‌اش قرار داده، عملکرد موفقی در گسترش اینترنت داشته است. امروزه 85 درصد جمعیت این کشور تحت پوشش پهنای باند 3G قرار دارند و تقریبا 40 درصد نیز به پهنای باند 4G دسترسی دارند. 

اتحادیه اینترنت قابل دسترس (A4AI) رواندا را به دلیل شاخص دسترس پذیری اینترنت در میان کشورهای در حال توسعه در رتبه نخست قرار داده است. با این حال، فقط کمتر از 25 درصد جمعیت این کشور برای پهنای باند اینترنت ثبت نام کرده‌اند.

 کاهش نرخ رشد استفاده از اینترنت تا حدی سردرگم‌کننده است زیرا اینترنت در مقایسه با گذشته تا حد گسترده‌تری در دسترس است.

این موضوع نشان می‌دهد گسست بین دسترس‌پذیری به اینترنت و تعداد کاربران آن را نمی‌توان به این سادگی حل کرد. هم اکنون این پرسش مطرح است که چرا افرادی که می‌توانند به اینترنت متصل شوند، این کار را انجام نمی‌دهند؟

بر اساس نظرخواهی انجام شده از غیرکابران اینترنت در برزیل، فقدان اینترنت یا عدم احساس نیاز  به اینترنت می‌تواند پاسخ این پرسش باشد.

این موضوع به نوبه خود نشان می‌دهد  که عنصر گمشده در شکاف دیجیتالی به مبحث محلی و نه جهانی مربوط می‌شود و در زبان‌های محلی و تقاضای محلی برای داشتن اینترنت نهفته است.

پرکردن این گسست چالش‌برانگیز است زیرا به طور مثال، بیش از 50 درصد صفحات اینترنتی به زبان انگلیسی هستند در حالی که 25 درصد کاربران اینترنت قادر به تکلم به زبان انگلیسی هستند و فقط حدود پنج درصد جمعیت دنیا انگلیسی‌های بومی هستند.

حتی در جاهایی که زبان مشکل اصلی نیست، موضوعیت محلی یکی از مشکلات کلیدی به نظر می‌رسد و در حالی که بخش زیادی از محتوای موجود بر روی اینترنت در سطح بین‌المللی مطرح است، بخش اعظمی از این محتوا هدفمند است. به طور مثال، یک روزنامه آنلاین محلی در اسپانیا ممکن است در مکزیک محبوبیتی نداشته باشد و خدمات الکترونیکی دولتی فرانسه نیز در سنگال دارای استفاده اندکی است.

یکی از راهکاری کلیدی حل مشکل کاربرد محلی اینترنت، طراحان محلی هستند که بازار را می‌شناسند و می‌توانند نیازها را شناسایی کنند. در حالی که اینترنت زمینه مناسبی برای کارآفرینان ارائه می‌دهد، امکان دسترسی به تحصیل و آموزش را نیز فراهم می‌کند، با این حال نوآوری‌های آنلاین نیازمند دسترسی و مهارت‌های اینترنتی، دسترسی به پلت‌فرم‌های پرداخت و راهکارهای میزبانی محلی هستند.

سایت مجمع جهانی در پایان این گزارش می‌نویسد: تمرکز بر محتوای محلی اینترنت خود چالش‌هایی را ایجاد می‌کند و اجرایی‌کردن این نوآوری‌ها ساده نیست با این حال، بدون انجام این کار، رشد اینترنت احتمالا به کندشدن ادامه می‌دهد و پیشرفت‌های اخیر در امکان دسترسی به آن نیز شاید کارساز نباشند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا