کشف توالی ژنی که اندازه مغز را تعیین می‌کند

به گزارش ایسنا، این کشف زمانی که پای مقایسه قابلیت انسان با شامپانزه‌ها به میان می‌آید، از اهمیت برخوردار می‌شود؛ محققان دریافتند که توالی دی‌ان‌ای انسان که در مقایسه با توالی شامپانزه تنها 16 تغییر دارد، در موش‌ها به شکل متفاوتی بیان می‌شود.

توالی دی‌ان‌ای کشف شده توسط دانشمندان «HARE5» نام دارد. محققان همچنین اظهار کردند که این توالی، تعداد سلول‌های بنیادی عصبی – پیش‌سازهای سلول‌های مغز – قابل تولید توسط یک جنین موش را تنظیم می‌کند.

دی‌ان‌ای انسان می‌تواند شیوه تکثیر سلول‌های بنیادی را تسریع کرده و در نتیجه موش‌ها توانستند نورون‌های بیشتری تولید کنند.

بنظر می‌رسد که توالی HARE5، قابلیت تولید نورون‌های بیشتر و افزایش اندازه مغز را ارتقا بدهد؛ این امر می‌تواند تفاوت مغز انسان و شامپانزه را توضیح دهد.

«دبرا سیلور» مولف این پژوهش و دانشیار ژنتیک مولکولی و میکروبیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه دوک اظهار کرد: ما تفاوت‌هایی را در رشد مغز بویژه ساختاری که به قشر مخ تبدیل می شود، مشاهده کردیم. از آن‌جایی که این قشر برای تصمیم‌گیری و پردازش تفکر در انسان‌ها اهمیت دارد، علاقمندیم بدانیم این توالی بر حافظه یا اجتماعی شدن موش‌ها تاثیر می‌گذارد یا خیر.

به گفته سیلور، این تحقیق نشان می‌دهد که تنها تفاوت کوچکی در مناطق نظارتی دی‌ان‌ای انسان می‌تواند تاثیر بزرگی بر ساختار مغز و عملکرد آن بگذارد.