گزارش تصویری و تحلیل فنی امامزاده ابراهیم کشرود

یکی از ابنیه تاریخی منطقه طالقان ، امامزاده ابراهیم روستای کشرود است که متاسفانه سازه آن طی قرون متمادی که از ساخت آن می گذرد بنا به دلایل متعددی از جمله شرایط اقلیمی و آسیب های طبیعی و دخالت های انسانی دچار آسیب و تغییر در ماهیت شده است . امروزه یک اتاق L مانند در سمت جنوب بنا قرار گرفته است که الحاقی و تازه ساخت است . این اتاق دارای پوشش فلزی شیروانی از بیرون بوده  و دو پنجره فلزی در جنوب و یک در و یک پنجره در ضلع غربی آن وجود دارد.

امامزاده ابراهیم ابن موسی الکاظم علیه السلام یکی از فرزندان ارشد حضرت موسی بن جعفر علیه السلام است .با توجه به سبک معماری برج اصلی مقبره و مقایسه آن با موارد مشابه ، به نظر می رسد قدمت این بنا به قرون هفت و هشت هجری برسد .  

دیواره بیرونی بنا با سیمان سفید پوشیده شده است و سپس روی پوشش سیمانی را رنگ آمیزی کرده اند . اتاق مقبره دارای پلانی تقریباً دایره از داخل و خارج است  و ورودی اصلی آن از ضلع جنوبی احداث شده است . کف اتاق و دیواره های گنبد خانه ، با کاشی های 15×15 سانتیمتر جدید پوشیده شده است که روی آن را نیز یک لایه رنگ زده اند .

یک نورگیر در ضلع شرقی ساقه داخلی گنبد مشهود است و یک طاقچه مستطیل شکل در دیواره ضلع شمالی تعبیه شده است .

ضریح موجود در این بقعه،  چوبی و مشبک است که جدید بوده که هیچگونه ارزش تاریخی یا هنری ندارد . دو لوله فلزی به صورت موازی در جهت غربی شرقی ، در زیر گنبد به چشم می خورد که جهت جلوگیری از رانش بنا نصب شده اند .

بنای امامزاده ابراهیم در حال حاضر از نظر سازه ، بدنه  و شاخصه های معماری در وضعیت خوبی به سر می برد و مرمت شده است اما متاسفانه این مرمت به هیچ عنوان اصولی نبوده و به ماهیت بنا آسیب جدی وارد کرده است . البته باید اذعان داشت این محوطه دارای ارزش تاریخی بسیار زیادی بوده و با انجام مطالعات باستان شناسانه می توان فرم های اولیه بنا را جستجو کرده و در مرمت های بعدی آن را لحاظ کرد .

در صفحه 282 کتاب آثار تاریخی طالقان ؛ این بنا توصیف شده و نویسنده به  به وضعیت گذشته بنا اشاره می کند :

… بنا به گفته کهنسالان ده این امامزاده قبلاً دارای دالان ها و راهرو های زیبایی با طاق جناغی بوده که ارتباط آن را با مسجد محل برقرار می کرده است . متاسفانه در یکی دو دهه اخیر همه آن ها تخریب و اتاق الحاقی را به بنای مقبره اضافه می کنند .

در داخل بقعه شجره امامزاده این گونه نوشته شده است :

" آیت الله العظمی سید مرتضی علم الهدی در کتاب کنزالانساب ، صفحه 59 و ثقة الاسلام سید نجم الدین در کتاب المجدی فی الانساب صفحه 59 و  در کتاب بحرالانساب صفحه 44 آورده اند : امامزاده ابراهیم ابن موسی الکاظم علیه السلام یکی از فرزندان ارشد حضرت موسی بن جعفر علیه السلام است ."

…. با توجه به سبک معماری برج اصلی مقبره و مقایسه آن با موارد مشابه ، به نظر می رسد قدمت این بنا به قرون هفت و هشت هجری برسد .  

این بنا به شماره 7238 و در تاریخ 12/11/1381 به ثبت رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا