تاثیر بلوغ زودرس در افزایش احتمال دیابت حاملگی

پژوهشگران در مطالعات جدید خود به بررسی ارتباط موجود بین بلوغ زودرس در دختران جوان و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پرداختند. در این تحقیقات ، پژوهشگران به طور ویژه ای به مطالعه و بررسی تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن زنان در حین بلوغ و تفاوت این تغییرات در سنین مختلف بالغ شدن پرداخته و به وجود ارتباطی معنی دار در بروز دیابت حاملگی که بدون پیش زمینه قبلی در دوران بارداری ظاهر می شود و این تغییرات هورمونی پی بردند.

خطر ابتلا به دیابت حاملگی در زنانی که در حدود سن یازده سالگی نخستین قاعدگی خود را تجربه می کنند به نسبت دخترانی که برای نخستین بار در 14 سالگی این تجربه را دارند ، 39 درصد بالاتر است .

به گفته پژوهشگران ، قاعدگی زودهنگام در بین زنان جوان سبب افزایش سطح هورمون استروژن در سنین بالاتر شده و این موضوع نیز می تواند در ابتلا به دیابت حاملگی موثر باشد . بر اساس نتایج مطالعات فوق ، مشخص شد که خطر ابتلا به دیابت حاملگی در زنانی که در حدود سن یازده سالگی نخستین قاعدگی خود را تجربه می کنند به نسبت دخترانی که برای نخستین بار در 14 سالگی این تجربه را دارند ، 39 درصد بالاتر است .

در همین رابطه لیو وی چن پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه کلمسون در کارولینای جنوبی از ایالات متحده امریکا اعلام کرد : بر اساس نتایج این تحقیقات ، توصیه می شود پزشکان در هنگام معاینه و بررسی شرایط زنانی که در ماه های نخست بارداری قرار داشته یا قصد بچه دار شدن دارند ، به موضوع تاریخ نخستین قاعدگی آن ها توجه کرده و به این ترتیب با برآورد خطر ابتلا به دیابت حاملگی ، تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

به طور معمول هفت درصد از زنان در سراسر دنیا در حین بارداری به دیابت حاملگی مبتلا شده و این موضوع تبعات نامطلوبی در سلامت مادر و فرزند دارد . پزشکان برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه ، رعایت مواردی همچون کنترل وزن در دوران بارداری و داشتن فعالیت بدنی مناسب را به زنان توصیه می کنند . گفتنی است در این مطالعات بیش از 27 هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفتند .   شرح کامل این پژوهش ها در آخرین شماره مجله مراقب های دیابت Diabetes Care منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .

 ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا