برگزاری کنفرانس ملی «بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها»

بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و مؤثرترین رسانه‌های مجازی، با اقبال بسیار فزاینده‌ای در سال‌های اخیر روبرو بوده است. گسترش ابزارهای هوشمند قابل‌حمل و نیز کاهش سن استفاده‌کنندگان از آن‌ها سبب شده است که بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان دریچه‌ای برای سازمان‌دهی نگرش به دنیای پیرامون، جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازی‌ها نه تنها برای اهداف سرگرم‌کننده که برای کارکردهای جدیتر نظیر تبلیغات، آموزش و درمان نیز مورد توجه قرار گرفته است.

درعین حال، استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند آسیب‌های جدی برای جامعه کاربران به دنبال داشته باشد. آسیب‌شناسی بازی‌های رایانه‌ای امری ضروری است که علاوه بر خانواده‌ها توجه مسوولان امر را نیز می‌طلبد. به همین دلیل، اتخاذ رویکردی علمی در بررسی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه‌های فنی، هنری، اقتصادی، فرهنگی، دینی، اخلاقی، آموزشی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و نیز سلامت، می‌تواند دستاوردهای مهمی را در پی داشته باشد.

دانشگاه اصفهان با مشارکت بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، اولین کنفرانس ملّی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» را در تاریخ ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد کرد.

این همایش علمی به همراه رویدادهای جانبی آن مانند برگزاری نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای ملّی، رویداد بازی‌سازی، کارگاه‌های آموزشی متنوع و لیگ بازی‌های رایانه‌ای، یک رویداد کم‌نظیر علمی-فرهنگی در عرصه‌ی این رسانه‌ی نوین خواهد بود و فرصتی را برای هم‌اندیشی و ارتقاء همکاری میان متخصصان فنی و علوم انسانی کشور و همچنین، نمایش ظرفیت‌های صنعت ملّی بازی‌های رایانه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی فراهم خواهد آورد.

اهداف برگزاری اولین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها» شامل بررسی جایگاه ایران در صنعت بازی‌های رایانه‌ای، آسیب‌شناسی صنعت بازی‌های رایانه‌ای ملّی و همچنین بررسی جایگاه علوم انسانی و هنر در توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای است.

محورهای این کنفرانس شامل مواردی همچون فناوری‌های مطرح در تولید و توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، رویکردهای هوش مصنوعی در توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، تحلیل روان‌شناختی بازی‌های رایانه‌ای، تحلیل جامعه‌شناختی بازی‌های رایانه‌ای، مدل‌سازی احساس و هیجان در بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای و قدرت نرم، بازی رایانه‌ای و پدافند غیرعامل است.

همچنین از دیگر محورها، شیوه‌های جذب مخاطب و بازاریابی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، نقش صنعت بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌ی تجارت، اقتصاد و کارآفرینی، مدل‌سازی فرایند توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، مدل کسب و کار در توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای، تحلیل زیبایی‌شناختی و تکنیکی بازی‌های رایانه‌ای، اصول هنری طراحی بازی‌های رایانه‌ای، بازی رایانه‌ای و ملاحظات حقوقی، بازی‌های جدّی (Serious Games) و بازی‌نمایی (Gamification) است.

در این کنفرانس بررسی نقش بازی‌های رایانه‌ای و ارائه‌ی ایده‌های جدید این کنفرانس در حوزه‌های خانواده، سلامت جسمی و روحی، فرهنگ، تاریخ و ادبیات، آموزش، تبلیغات، هویت‌یابی و فرهنگ‌سازی، توسعه‌ی صنعت گردشگری، درمان اختلالات جسمی، توانبخشی شناختی، ترویج ارزش‌های دفاع مقدس، ترویج آموزه‌های مذهبی و قرآنی و دیگر محورهای مرتبط با ابعاد فنّی و اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای صورت می‌گیرد.

نمایشگاه دستاوردهای صنعت بازی‌های رایانه‌ای ملّی، رویداد بازی‌سازی، کارگاه‌های آموزشی (در مورد ابعاد مختلف فنی و هنری و اجتماعی توسعه‌ی بازی‌های رایانه‌ای) و مسابقه‌ی لیگ بازی‌های رایانه‌ای برنامه‌های جنبی هستند که در اولین کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» برگزار می‌شوند.

همچنین پیش رویداد «ایده‌شو گیم» و بازی‌های رایانه‌ای در راستای برگزاری این کنفرانس پیش از این برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا