راه حل محققان برای کاهش 650 میلیارد ریالی از خسارت آلودگی هوای پایتخت

امیرحسین سادات‌رضوی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در طرحی به سرپرستی دکتر محسن میرمحمدی، با ارزیابی زیست‌محیطی جزایر گرمایی در تهران، موفق به ارائه رویکرد جدیدی برای استفاده گسترده از بام سبز در تهران جهت جلوگیری عملی از فشردگی آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها شد.بر اساس این رویکرد، با محاسبه مقدار خسارت جلوگیری شده ناشی از توسعه بام‌های سبز، سالانه از خسارتی بالغ بر ۶۵۰ میلیارد ریال جلوگیری می‌شود.

جزیره گرمایی، سطحی از شهر است که به میزان قابل توجهی از مناطق اطراف گرم‌تر است. علت اصلی تشکیل جزایر گرمایی شهری، تغییر سطح زمین در اثر توسعه نامتوازن شهر است و بام سبز، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک یا با محیط کشت روینده پوشانده می‌شود.

به گزارش ایسنا، سبزپوش‌کردن بام هم، نیازمند گیاهانی است که به دقت انتخاب شده‌اند تا در برابر محیط خشن پشت بام و در شرایط کم‌آبی و بی‌آبی، عوامل اقلیمی، یخ‌زدگی، نسیم، خشکی و غیره مقاومت کنند. نوع گیاهان انتخابی، بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی تهران، با شهرهای دیگر متفاوت است و بام سبز، اوج هماهنگی با محیط است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا