داستان مأموریت فضایی ۹۰ روزه که ۱۲ ساله شد

 ۱۲ سال پیش در در چنین روزهایی دو مریخ نورد «روح» (Spirit) و فرصت پای به مریخ گذاشتند تا بشر به کشف ناشناخته های این سیاره مرموز امیدوار باشد.این روباتهای دوقلو از ابتدا مأموریت داشتند که نشانه هایی مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ پیدا کنند و جالب اینکه هر دوی آنها خیلی زود توانستند انبوهی از نشانه ها را در اطراف محل فرودشان پیدا کنند.

اما از آن جالب تر اینکه اساسا این دو مریخ نورد برای یک مأموریت ۹۰ روزه برنامه ریزی شده بودند اما نتیجه کار چیز دیگری شد.

مریخ نورد روح تا سال ۲۰۱۰ نیز همچنان به کار خود ادامه می داد تا اینکه در این سال ارتباطش با زمین قطع شد و سال بعد از آن نیز مرگ آن رسما اعلام شد اما نکته حیرت آور این است که مریخ نورد فرصت همچنان به کار خود در سیاره سرخ ادامه می دهد.

اگرچه در سال گذشته اختلالاتی در حافظه این مریخ نورد روی داد اما صفحات خورشیدی آن که قلب تپنده و حیاتی این روبات به شمار می آید همچنان به خوبی کار می کنند به طوریکه حداقل انرژی لازم برای ادامه عملکرد روبات را در زمستان بخش جنوبی مریخ تأمین می کنند.

جان کالز از آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که مریخ نورد فرصت وضعیت بسیار خوب و فعالی در زمستان مریخ دارد که علت اصلی آن نیز تمیزتر شدن صفحات خورشیدی آن نسبت به گذشته است.

به گزارش مهر، تاکنون این مریخ نورد موفق به طی مسافت ۴۲.۶۵ کیلومتری بر روی مریخ شده و این یعنی اندکی بیش از یک دوی ماراتن. همچنین این روبات از حیث حرکت روی سطح یک جرم فضایی رکورددار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا