اثر پارامترهای عملیاتی در فرآیند هیدروایزومریزاسیون نرمال پنتان

در پژوهش بومی جدیدی که به تازگی توسط متخصصان علوم نفت و پتروشیمی انجام شده است، فرآیند هیدروایزومریزاسیون نرمالپنتان بر روی نانوكاتالیست سنتزی Pt/ZSM-5 انجام شد و اثر پارامترهای عملیاتی از قبیل دما، فشار و نسبت هیدروژن به هیدروكربن مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج نشان داد كه در نسبتهای پایین هیدروژن به هیدروكربن، با افزایش این نسبت، به دلیل اشغال سایت های فعال توسط هیدروژن، درصد تبدیل كاهش می یابد.

در این پژوهش مشاهده شد كه به دلیل گرمازا بودن این فرآیند، افزایش دما تاثیر نامطلوبی بر انتخاب پذیری ایزوپنتان دارد. هم چنین مطابق انتظار، با افزایش فشار، بازده فرآیند ایزومریزاسیون افزایش می یابد كه می توان علت این پدیده را كاهش واكنش های هیدروكراكینگ به دلیل افزایش فشار دانست.

یكی دیگر از پارامترهای موثر در ایزومریزاسیون آلكان های خطی، نسبت هیدروژن به هیدروكربن است كه در این تحقیق اثر آن در دو بخش نسبتهای بالا و پایین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد كه در نسبتهای پایین هیدروژن به هیدروكربن، با افزایش این نسبت، به دلیل اشغال سایت های فعال توسط هیدروژن، درصد تبدیل كاهش می یابد.

این امر در حالی است كه با هیدروژناسیون آلكنهای سطحی و درنتیجه كاهش واكنش های كراكینگ، انتخاب پذیری نسبت به ایزوپنتان افزایش می یابد. در مقادیر بالای هیدروژن به هیدروكربن، تغییرات این نسبت تاثیری بر انتخاب پذیری نسبت به ایزوپنتان ندارد و تنها منجر به كاهش اندك در درصد تبدیل نرمالپنتان میشود.

منبع: نازنین چرچی، اكرم توكلی، علی اكبر بابالو، محبوبه اجتماعی، بهروز بیاتی، یاسر بیات، 1394. مطالعه اثر پارامترهای عملیاتی در فرآیند هیدروایزومریزاسیون نرمال پنتان در حضور نانوكاتالیست Pt/ZSM-5، فصلنامه پژوهش نفت، سال بیست و پنجم، شماره 84.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا