ضرورت استفاده از علم جغرافیا در ساماندهی شهرها

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تاکید بر ضرورت استفاده از علم جغرافیا در ساماندهی شهرها گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران بدون کمک شهرداری و شورای شهر تهران امکان پذیر نخواهد بود و لازم است مسوولان، تمهیدات لازم را در کمک به دانشگاه برای تحقق هر چه سریع تر این طرح بیندیشند.

دکتر ابراهیم مقیمی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان این که در دانشکده های جغرافیا توان و تخصص هایی وجود دارد که می تواند به ساماندهی شهری در مناطق مختلف کمک کند، اظهار داشت: دانشگاه، خاستگاه تولید علم و تربیت نیروی انسانی کارآمد و جوانان نخبه و دارای ایده و فکر است. شهرداری ها و شوراهای شهرها به ویژه شهرهای مهم مانند تهران، مشهد و تبریز نیز باید از داشتن این جزیره آکادمیک (دانشگاه و دانشکده های جغرافیا) خوشحال بوده و برای پاسداری از حیات و صیانت از محیط آن برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشند.

وی تصریح کرد: در شهر تهران دانشکده ها و گروه های جغرافیا به صورت جزایر آکادمیک در دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علامه طباطبایی و دیگر مراکز پژوهشی مرتبط با علم جغرافیا وجود دارند، ولی از این جزایر آکادمیک در اداره و توسعه شهر تهران استفاده درست و به سامانی نمی شود و به نظر نمی رسد برنامه مدونی برای استفاده از آنها وجود داشته باشد.

استاد جغرافیای دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پاسداری از ادامه حیات و صیانت از محیط و مکان دانشگاهی در تمام شهرهای ایران برای شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی کل کشور یک فریضه و ضرورت است و مدیران شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید به آن اندیشه کنند و خدمت به دانشگاه را در سراسر کشور افتخار بدانند و فعالیت خود را در این زمینه باقیات الصالحات بدانند.

وی تصریح کرد: در بعضی مناطق شهری تهران که سطح زندگی پایین تر و از نظر اقتصادی امکان زندگی برای دانشجویان فراهم تر است، واحدهای مسکونی استیجاری دانشجویان در آن منطقه فراوانتر است و دلیل عمده آن پایین تر بودن نسبی اجاره بهای مسکن در این منطقه ها در مقایسه با سایر مناطق شهری تهران، انگیزه ای برای انتخاب دانشجویان دانشگاه و ساکن شدن در آن منطقه است. شهرداری این مناطق می توانند با تشویق ایجاد خوابگاه های دانشجویی به این نیاز توجه داشته باشند و از فرصت افزایش جمعیت دانشجویی در منطقه خود استفاده کنند.

مقیمی خاطرنشان کرد: شهرداران هر منطقه می توانند به عنوان حلقه اتصال علمی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و جذب کمک های مالی دانشکده با شهرداری ها نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به طرح توسعه دانشگاه تهران افزود: تهران، شهری علمی و دانشگاهی است و ویژگی موقعیت و مکان شهری دانشگاه تهران با دیگر مکان های شهری به دلایلی از جمله تمرکز جمعیت جوان، تنوع تفکر، نیروی کار با تحصیلات عالی، وجود و وفور تسهیلات فرهنگی، فقدان نسبی صنایع و فعالیت های سنگین، خاستگاه توسعه فناوری های نرم، فراوانی اتحادیه و انجمن ها و تشکل های دانشگاهی است و ساماندهی کاربری های ساختمانی اطراف دانشگاه دانشگاه تهران و معابر در غرب خیابان کارگر، شرق خیابان وصال، شمال بلوار کشاورز و جنوب خیابان انقلاب یک ضرورت است.

مقیمی خاطرنشان کرد: معماری ظاهری ساختمان ها و چشم انداز آنها، نوع کاربری آنها و همچنین تردد خودروها در این مکان به گونه ای متمایز از سایر نقاط شهر دیده شود.

رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در پایان با بیان این که این دانشکده نیاز به نوسازی و ایجاد بنای جدید دارد ابراز امیدواری کرد که طی سه سال آینده ساختمان دانشکده با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان در مکان فعلی دانشکده با همکاری خیرین و مشارکت سرمایه گذاران بنا شود.

گفتنی است در 28 آبان ماه سال‌ 1380، شورای گسترش آموزش عالی با تأسیس دانشکده جغرافیا در دانشگاه تهران موافقت کرد و تشکیلات دانشکده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تاریخ۱۳۸۱به دانشگاه ابلاغ و دانشکده جغرافیا رسماً فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اداری خود را در دو ساختمان قدیمی در خیابان وصال شیرازی در منطقه 6 شهرداری تهران آغاز کرد.

در حال حاضر دانشکده جغرافیا دارای چهار گروه آموزشی جغرافیای طبیعی، جغرافیای انسانی، جغرافیای سیاسی و سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی است. این دانشکده از سال 1393 در شش رشته کارشناسی، 9 رشته کارشناسی ارشد با 16 گرایش و شش رشته دکتری با 10 گرایش دانشجو می پذیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا