فیلتری ارزان قیمت برای تنفس در هوای آلوده

آلودگی هوا یکی از مشکلات اصلی در بسیاری از شهرهای بزرگ در کشورهای در حال توسعه است. وقتی میزان آلودگی در این شهرها به حد خطرناک می رسد، هر گونه فعالیت در شهر می تواند برای سلامتی خطرساز باشد.

به همین دلیل گروهی از پژوهشگران علوم مواد در دانشگاه استنفورد به فکر یافتن راهی کم هزینه و موثر برای مقابله با این مشکل افتادند. آنها توانستند نوعی ماده بسیار اثربخش طراحی کنند که می توان از آن برای ساخت انواع ماسک صورت، پوشش پنجره و نیز سیستم فیلتراسیون بیمارستان ها استفاده کرد. حتی شاید این شیوه بتواند به کاهش آلودگی ناشی از خودروها و دودکش های صنعتی بیانجامد.

این پژوهشگران برای این منظور به سراغ نوعی نانوفیبر رفتند که معمولاً در ساخت دستکش جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده «پلی آکریلونیتریل»  (PAN) نام دارد. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ماده مذکور می تواند ذرات آلاینده و به ویژه ذرات ریزتر از 2.5 میکرون (که در اصلاح PM2.5 نامیده می شود) را جذب کنند. گفتنی است این ذرات بیشترین آسیب را به تندرستی انسان وارد می کنند.

این پژوهشگران ابتدا پلی آکریلونیتریل مایع را به داخل یک فیبر نانو بسیار فشرده و درهم وارد کردند. به خاطر اینکه این ماده می تواند مولکول های بسیار ریز آلاینده را به خود جذب کند، محصول نهایی کارایی بالایی در تصفیه و فیلتر هوای اطراف دارد. جالب اینجاست که این ترکیب می تواند 10 برابر فیبر، آلاینده ها را به خود جذب کند.

آزمایش این فیلتر در شهر آلوده پکن نشان داد که می توان 99 درصد از ذرات معلق آلاینده را با این فیلتر جذب کرد. همچنین این فیلتر همچنان تا 70 درصد، شفافیت خود را حفظ می کند. این فیلتر ارزان قیمت می تواند تا یک هفته عمر کند که البته طول عمر دقیق به نوع استفاده از آن بستگی دارد.

از آنجا که این فیلتر شفاف است و بین فیبرها فاصله وجود دارد، هوا و نور می تواند به خوبی از میان آن عبور کند و به این ترتیب شاید در آینده بتوان از آن بر روی پنجره ها استفاده کرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا