ایران درزمینه طراحی و ساخت سازه های دریایی به خودکفایی رسیده است

به گزارش پایگاه عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی در دومین نشست شورای ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی گفت: هدف برگزاری سلسله نشست های تخصصی که ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی برگزار می کند ایجاد فضایی دور از تبلیغات سازمانی است تا مشکلات هر حوزه خاص دریایی در آن مطرح و منجر به حل مشکلات مطرح شده شود.
سیف با بیان این موضوع که تا کنون شش جلسه از این سلسله نشست ها برگزار شده است، ادامه داد: امیدواریم در این نشست ها مشکلات نقصان های موجود در عرصه های مرتبط با دریا را شناسایی کرده و در نهایت برای رفع این مشکلات مزایا و پتانسیل های مرتبط را هم معرفی کنیم.

***جایگاه علوم و فناوری های دریایی در کشور
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی با ارائه اطلاعاتی آماری به بررسی وضعیت موجود فناوری هایی دریایی پرداخت و گفت: زنجیره تامین می تواند اشتغال جدی و استفاده بهینه از توان صنعتی کشور را به دنبال داشته باشد.
وی با تاکید بر نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت اظهار کرد: توجه به زنجیره تولید مسبب توسعه بازار و فناوری در بخش خصوصی است. از این رو توجه به زنجیره تولید الزامی است و نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت دریایی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
سیف با اشاره به کمبودها و مشکلات موجود در حوزه دریا عنوان کرد: عدم وجود اهداف راهبردی کمی و مشخص برای توسعه صنایع دریایی و کلی گویی ، عدم ارائه برنامه های اجرایی اعم از ملی و نیروی انسانی و همچنین توجه نکردن به زنجیره و بازارهای مرتبط از فقدان های موجود در حوزه دریا است که باید به آن توجه کرد.
وی در ادامه با اشاره به بخشی نگری و عدم جامعیت برنامه ها در حوزه دریا گفت: استفاده نکردن از خبرگان و تشکل ها در حوزه دریا از دیگر مشکلات اساسی است که باید به آن پرداخته شود تا بتوان مشکلات را در حوزه دریا شناسایی کرد و از پیش رو برداشت.

***ارزیابی و حمایت طرح های فناورانه دریایی
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی با اشاره به 44 طرح فناورانه دریایی گفت: تا کنون 44 طرح فناورانه دریایی به منظور ارزیابی و بررسی و حمایت به ستاد ارسال شده است که از میان طرح های واصله 10 طرح مورد تایید، 25 طرح در حال بررسی و هشت طرح نیز رد شده است. از برخی طرح های مورد تأیید و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توان به تولید پیستون موتورهای فوجی دریایی، سامانه مدیریت جامع شناورها و طراحی و ساخت هاورکرافت و در نهایت ساخت و تولید جت اسکی 3 نفره اشاره کرد.
سیف با تاکید بر حمایت از اخذ گواهینامه های دریایی برای تجهیزات ساخت داخل بیان کرد: در راستای توسعه تولید داخلی و حمایت از تولید کنندگان به منظور ورود به عرصه ساخت تجهیزات دریایی، ستاد طی تفاهم نامه ای با موسسه رده بندی ایرانیان، با تأمین بخشی از هزینه ارزیابی و صدور گواهینامه های دریایی از تولید کنندگان داخلی حمایت خواهد کرد.
براساس این گزارش، ستاد در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری های دریایی و رفع نیازهای صنایع، اقدام به برگزاری جلسات مشترک با شرکتهای بزرگ مانند شرکت خیبر (یکی از بزرگترین تأمین کننده های قطعات و ماشین آلات و ملزومات مصرفی کشتی های اقیانوس پیما و ساحلی در ایران)، شرکت ملی نفت کش و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا