شهر هوشمند با استفاده از ظرفیت های فناورانه، چالش ها را به حداقل می رساند

 سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در دومین کنفرانس اقتصاد شهر هوشمند ، با اشاره به تجارب شهرهای پیشرو در حمل و نقل هوشمند، گفت: سالانه بیش از 24 میلیارد سفر با حمل و نقل عمومی صورت می گیرد.
وی با اشاره به این که این رشد فزاینده ضمن ایجاد فرصت برای بهبود زندگی انسانی، تهدیداتی را نیز پدید آورده است، گفت: در این میان حمل و نقل شهری به دلیل موضوع آلایندگی به یکی از دغدغه های بزرگ مدیران شهری تبدیل شده است، زیرا بیش از 20 درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن مربوط به حمل و نقل است.
طباطبایی با بیان این که از دیگر معضلات حمل و نقل شهری، ترافیک بالا است، گفت: امروز از پکن تا مسکو، از دهلی نو تا مکزیکوسیتی و از ژوهانسبورگ تا تورنتو مسافران با استرس ناشی از ترافیک رو به رو هستند و ساعات بسیاری را در ترافیک می گذرانند به عنوان مثال در سال 2009 در امریکا روزانه مسافران 4.8 میلیارد ساعت در ترافیک وقت تلف کردند و هزینه آن تقریبا 115 میلیارد دلار بود.
وی با اشاره به این که یکی از راه حل های مورد اجماع جهانی در مقابله با ترافیک، گسترش حمل و نقل عمومی است و سیستم حمل و نقل عمومی در قرن بیست و یکم بیش از پیش در حال گسترش و تغییر و نوآوری است، گفت: طبق آمارها در هر سال بیش از 24 میلیارد سفر با حمل و نقل عمومی انجام می شود که بیش از سه برابر جمعیت کره زمین است و 13 میلیون انسان نیز در این بخش اشتغال دارند.
استاد دانشگاه با تاکید بر این که در سطح دنیا بیشترین میزان استفاده از حمل و نقل عمومی به کشور سوئد اختصاص دارد که سرانه 237 سفر را داراست، گفت: اغلب شهرهای توسعه یافته امروز حمل و نقل هوشمند ITS را که نام اختصاری عبارت (Intelligent Transportation systems) است، در دستور کار خود قرار داده اند.
این کارشناس مسایل شهری ادامه داد: ITS در واقع تمام ابعادی را در بر می گیرد که با استفاده از فناوری های هوشمند در نهایت حمل و نقل در شهرها را بهبود بخشیده و مولفه هایی همچون زمان سفر و مصرف سوخت را کاهش می دهد و موجبات افزایش ایمنی و سهولت در استفاده از حمل و نقل عمومی می شود.
به گزارش ایرنا از انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، طباطبایی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در کلان شهرهای کشور مثل مشهد، ارومیه و اصفهان گام های بزرگی برداشته شده است،گفت: بدون شک حمل و نقل هوشمند می تواند بسیاری از چالش های مربوط به ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهرها را حل و فصل نماید. کنفرانس دو روزه اقتصاد شهر هوشمند دیروز (دوشنبه) آغاز به کار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا