دخالت انسانی عامل 75 درصد تخریب طبیعت

به گزارش ایرنا، پیمان یوسفی آذر در همایش' جنگل ابر، میراث پایدار' که در دانشگاه شاهرود برگزار شد، افزود: در یک قرن اخیر رفتار انسانها با طبیعت و محیط زیست سیر نزولی داشت.

وی با تشریح ارتباط اقتصاد با محیط زیست و منابع طبیعی، اضافه کرد: می توان با سیاست گذاری فعالیت های اقتصادی را با منابع طبیعی و محیط زیست گره زد.

عضو شورای جنگل با اشاره به دفن روزانه دو هزار تن زباله در جنگل های شمال، سئوال کرد، این مقدار زباله را چه کسی تولید می کند؟،گفت: سیاست مصرف گرایی نیاز به تجدید نظر دارد.

یوسفی آذر، با اشاره به توسعه جنگل مصنوعی در اروپا، تاکید کرد: طبیعت ایران قابل برگشت است.

وی در ادامه به تعلیف 90 میلیون واحد دامی از 86 میلیون هکتار مراتع کشور اشاره کرد و گفت: توان تولید مراتع ایران برای 25میلیون واحد دامی است.

وی، جامعه محلی، فعالیت عمرانی ، سد سازی، احداث جاده و بهره برداری از معادن را عامل ویرانی طبیعت ذکر کرد وگفت:وی حضور دام در جنگل را بزرگترین عامل ویرانی جنگل ذکر کرد و گفت: اگر بتوان اقتصاد و منابع طبیعی را به هم گره زد، نباید نگران ویرانی محیط زیست و منابع طبیعی باشیم.

همچنین محمد درویش، مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست گفت: باید خواسته مردم در مسایل زیست محیطی به عنوان مطالبه اجتماعی که دانش پشتوانه آن باشد، مطرح شود.

به گفته وی، این سازمان در این ارتباط تفاهم نامه ای را با وزارت آموزش وپرورش برای افزایش دانش زیست محیطی دانش آموزان امضا کرد. 

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست، با بیان این که محیط زیست غیرقابل ارزش گذاری است، گفت: با کمک تشکل ها تاکنون 400 شکارچی اسلحه های خود را به زمین گذاشته اند.

به گفته درویش، 25 استان از 31 استان با پدیده ریزگردها که حاصل ویرانی محیط زیست و عرصه های طبیعی است، رو به رو هستند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت محیط زیست تعداد تشکل های زیست محیطی از 420 مورد در سال گذشته به بیش از 700 تشکل رسید.

درویش گفت: در سفر استانی رییس دولت قبل به استان سمنان به دلیل ارائه اطلاعات نادرست، دولت وقت با احداث جاده جدید از جنگل ابر شاهرود به استان گلستان موافقت کرد و امروز هم تعدادی از نمایندگان همانند دولت قبل به این جنگل نگاه می کنند در حالی نیاز به تغییر نگاهها داریم.

این بخش از سخنان وی با اعتراض یکی از حاضران در همایش رو به رو شد و درویش تاکید کرد:' بنده هیچ تعلق خاطری به رنگ و بوی سیاسی ندارم و برخی مشکل زیست محیطی ، ناشی از نادیده گرفتن اولویت های زیست محیطی در دهه های قبل است.

چندی قبل دولت در نتیجه 10سال تلاش تشکل های زیست محیطی، جنگل ابر مربوط به دوره هیرکانی را با 42هزار هکتار به عنوان چهارمین منطقه حفاظت شده شاهرود تصویب کرد.

در پایان این همایش، هدیه تعدادی از تشکل های زیست محیطی برای آقای روحانی به پاس خدمات دولت در حفظ محیط زیست به رسم یادبود تحویل فرماندار شاهرود شد.

همچنین با اهدای لوح از تلاش های تعدادی از فعالان تشکل های زیست محیطی قدردانی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا