مؤثرترین راه پیشگیری ازآنفلوآنزا

 دکتر سید حمید رضا منوری با بیان این مطلب که آنفلوآنزا یک عفونت تنفسی است که توسط ویروس های آنفلوانزا ایجاد می شود،افزود: شایع ترین علائم آنفلوآنزا شامل تب بالا، سردرد، آبریزش بینی، عطسه، سرفه (اغلب شدید می شود)، دردهای شدید، احساس خستگی برای چندین هفته، گاهی اوقات گلودرد و خستگی مفرط است. 
وی ادامه داد:تب و بدن درد معمولا برای 5-3 روز طول می کشد ،اما سرفه و خستگی ممکن است برای دو هفته یا بیشتر ادامه داشته باشد. ممکن است تهوع، استفراغ و اسهال نیز همراه با علائم معمول آنفلوانزا به ندرت دیده شوند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: دوره بیماری آنفلوانزا به صورت معمول حدود یک هفته تا 10 روز طول می کشد و دوره کمون آن 72-24 ساعت است. بالغین مبتلا به آنفلوانزا برای 5-3 روز و کودکان مبتلابه آنفلوانزا برای بیش از یک هفته بعد از شروع علائم، ممکن است عفونی باقی بمانند.
منوری تصریح کرد: آنفلوانزا می تواند افراد را در هر سنی آلوده کند. اگرچه اکثر افراد مبتلا به آنفلوانزا تنها برای چند روز با این بیماری درگیر هستند، اما برخی از افراد، بیماری شدیدتری را تجربه می کنند و ممکن است نیاز به بستری شدن پیدا کنند. 
مدیرگروه ویروس شناسی دانشگاه گفت: ویروس آنفلوانزا به آسانی و با سرعت می تواند در مدارس، خانه سالمندان، مراکز تجاری یا مجموعه شهری منتشر شود. این ویروس معمولاً از طریق مسیر تنفسی یا هوایی (مثل عطسه یا سرفه) و قطرات آلوده تنفسی، از فرد بیمار به افراد سالم منتقل می شود.
وی افزود:همچنین این ویروس برای یک دوره کوتاه می تواند بر روی اشیایی نظیر دستگیره درب، خودکار و مداد، کیبوردها، گوشی تلفن و وسایل خوردن یا نوشیدن نیز زنده بماند. بدین ترتیب این ویروس از طریق لمس اشیایی که توسط فرد آلوده با ویروس تماس داشته است و سپس لمس کردن دهان، بینی و چشم ها نیز منتشر می شود. ویروس آنفلوانزا ممکن است برای ساعت ها در موکوس خشک شده پایدار بماند و از طریق تماس مستقیم منتقل شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مؤثرترین راه جهت پیشگیری از بیماری آنفلوانزا و پیامدهای شدید ناشی از آن، واکسیناسیون است. واکسن های ایمن و مؤثر، برای بیش از 60 سال موجود بوده و مورداستفاده قرارگرفته اند.
به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی ایران، وی در ادامه افزود: در میان بالغین سالم، واکسن آنفلوانزا می تواند محافظت مناسبی را فراهم کند. با این حال در میان سالخوردگان، واکسن آنفولانزا ممکن است اثربخشی کمتری در پیشگیری از بیماری داشته باشد؛ اما ممکن است شدت بیماری، بروز عوارض و موارد مرگ ومیر ناشی از آن را کاهش دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا