10 تا 25 درصد افراد دچار درجاتی از دردهای مزمن هستند

دکتر سیداحمد رئیس‌السادات در آستانه برگزاری  نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران اظهار داشت: علیرغم پیشرفت‌ها در ارائه روش‌های کاهش درد و درمان بیماری‌های مربوط به حوزه طب فیزیکی و توانبخشی هنوز 10 تا 25 درصد افراد دچار درجاتی از درد مزمن هستند که این آمار با توجه به افزایش سالمندی در کشور در حال بیشتر شدن است.
 

وی افزود: درد سبب ایجاد اختلال عملکرد و کاهش کیفیت زندگی می‌شود که با استفاده از همکاری بین‌رشته‌ای و تشخیص استفاده از روش‌های مناسب می‌توان اقداماتی در جهت کاهش درد به کار برد.

عضو هیأت علمی بیمارستان شهید مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از اهداف ما پیشگیری از اوج درد و بهبود عملکرد دستگا‌ه‌های عضلانی و اسکلتی بدن در درازمدت است. همچنین هدف اداره درد کاهش کوتاه‌‌مدت دردها نیست.

رئیس‌السادات با تأکید بر اینکه از توانمندی و قابلیت‌های تخصصی توانبخشی در مدیریت درد استفاده نشده است، گفت: طب فیزیکی و توانبخشی با رویکرد چند جانبه‌گری قابلیت منحصر به فردی برای کاهش درد و مداخلات مربوط به آن دارد.

دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی در ادامه با اشاره به مشکلات کنترل درد افزود:‌ الگو و راهنمایی بالینی در رویکرد دردهای مختلف وجود ندارد و اگر باشد متناسب شرایط کشور بومی‌سازی نشده است، همچنین مبانی آموزشی استاندارد در حوزه درد در رشته‌های تخصصی مختلف وجود نداشته و عدم وجود تعرفه و نبود پوشش بیمه‌ای مناسب برای انجام مداخلات مربوط به درد از دیگر مشکلات در حوزه کنترل درد به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با افزایش روزافزون ورود متخصصان طب فیزیکی و  توانبخشی و بهره‌مندی از روش‌های جدید درمانی همچون تزریق تحت هدایت سونوگرافی در ارائه خدمات جامع به بیماران موفق‌تر باشیم.

رئیس‌السادات در پایان گفت: در نهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز چندین کارگاه آموزشی همچون کارگاه آموزشی عصبی،‌عضلانی و اسکلتی، تزریقات بوتاکس و لیزردرمانی برپا می‌شود.

نوزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی‌، توانبخشی و الکترودیاگنوزایران 14 لغایت 16 بهمن با حضور سخنرانانی از کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا " با شعار توانبخشی تلاش همگانی است "در هتل المپیک برگزار می شود

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا