نشانه های حضور انسان اولیه در منطقه عربستان

جفری رز (Jeffrey Rose) از موسسه رونین (Ronin) و آنتونی مارکس (Anthony Marks) از دانشگاه متودیست جنوبی (Southern Methodist) تگزاس ایالات متحده امریکا به پژوهش و بررسی ابزارهای سنگی های مناطق عربستان سعودی ، شمال شرقی آفریقا و شرق میانه پرداختند . تحقیقات آنها نشان می دهد که تکامل ابزار سنگی از دره نیل در حدود 150 هزار تا 130 هزار سال پیش آغاز شده است .

لازم به ذکر است که این دوره درست زمانی بود که شکارچیان – گردآورنده غذا (hunter-gatherers) در یک روش سیستماتیک دور لبه های یک سنگ مادر را تراش می دادند ، تا بتوانند از آن طریق ابزار های سنگی بیشتری را بسازند .  این سیستم مشخصه سر مثلثی ابزار سنگی کشور نوبی (Nubian tools) بود .

شکارچیان – گردآورنده غذا (hunter-gatherers) جامعه‌ یا گروهی از انسان ها بوده که اصلی‌ ترین روش معیشتشان تغذیه مستقیم از گیاهان خوراکی و حیوانات حیات وحش است . این جامعه در جستجوی گیاه و در پی شکار حیوان بوده و تلاش مهمی در به وجود آوردن کشتزار یا اهلی کردن حیوانات نمی‌ کند . بیش از هشتاد درصد از منابع غذایی این جامعه از طریق جمع ‌آوری فراهم می‌ شود .

باستان شناسان و محققان تصور می کردند که انسان مدرن ، سازندگان این ابزارها به سرعت به سمت مشرق ، جایی که تیغه ها و خراشنده های سنگی به عنوان ابزارهای امیرین (Emiran tools) ساخته شده بود، حرکت کردند . ابزارهای امیرین برای نخستین بار در غاری در نزدیکی دریای جلیله (Galilee) در سال 1951 میلادی کشف شد .  

در واقع امیرین (Emiran) پل انتقال این فن آوری به حساب می آید . جفری رز و آنتونی مارکس پیشنهاد کردند که برخی از سازندگان ابزار سنگی نیل ، اول به عربستان سعودی جایی که نسل آنها ده ها هزار سال را صرف ایجاد دو ابزار سنگی جدید کردند نقل مکان کرده بودند که در واقع این ابزار سنگی ها بسیار کوچک تر و در مدت زمان طولانی تری ایجاد شده اند .

آنها در ادامه اعلام کردند که تغییرات آب و هوایی ، این انسان ها را به سمت شرق کشانده بود و این انسان های مدرن و سازندگان ابزار سنگی ، به تدریج آموختند از طرق ضربه زدن به لبه های یک تکه سنگ ، تیغه ها و ابزارهای متعدد و متنوعی را از یک قطعه سنگ مادر تولید کنند .

این سبک ابزار سازی ممکن است که ابزار سازهای محلی که احتمالا نئاندرتال ها بودند را تحت تاثیر قرار داده بوده باشد .  

جفری رز در این رابطه اظهار داشت : باستان شناسان همواره بر مناطق آفریقا و خاورمیانه تمرکز کرده اند در حالی که ما یک فصل کامل از گسترش بشر را در عربستان سعودی گم کرده بودیم .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا