روشی جدید برای پیش بینی احتمال زایمان زودرس

پژوهشگران امریکایی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که مشخصات متابولیک که از آزمایش نوزاد تازه متولد شده به دست می آید ، می تواند مشخص کند که مادر چند هفته توانایی نگهداری جنین را در رحم خود دارد.

در مناطق کم درآمد و فقیر ، نیمی از نوزادانی که در هفته 32 یا پیش از آن به دنیا می آیند ، می میرند که دلیل آن می تواند ضعف مراقب های بهداشتی و پزشکی و کمبود مراقبت های اولیه برای عفونت و مشکلات تنفسی باشد. قابل توجه است که تقریبا همه این نوزادان در کشورهای پر درآمد زنده می مانند .

بر اساس گزارش های محققان دانشگاه آیووا ایلات متحده امریکا ، دانستن زمان تولد نوزاد و یا احتمال زایمان زودرس ، می تواند در تصمیم گیری های مراقب های پزشکی که کودک به آن نیازمند است، موثر باشد.

کلی ریکمن استادیار دانشگاه آیووا در رابطه با زایمان زودهنگام و اهمیت دانستن وقوع این مساله می گوید: این مهم است که پزشکان بدانند یک نوزاد کوچک بوده و احتمال به دنیا آمدن زودهنگام در آن بالاست تا این که فقط بدانند که جنین کوچک و کم وزن است. او در ادامه می افزاید: دانستن این مساله به پزشکان کمک می کند که چگونه و چه مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت کودک را در این دوره در نظر داشته باشند.

پژوهشگران امیدوار هستند که الگوریتم متابولیک زمان بندی حاملگی در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار گیرد تا به طور فعال میزان زایمان های زودرس مورد بررسی قرار گرفته سپس پزشکان و محققان بتوانند مناطق پر خطر و مداخلات خطر ساز در ایجاد زایمان زودهنگام را شناسایی کرده و به طرح برنامه های پیشگیرانه بپردازند. این پژوهشگران در پروژه تحقیقاتی خود 300 هزار سابقه زایمان زودهنگام برنامه غربالگری نوزادان تازه متولد شده آیووا را در طول 5 سال مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

لازم به توضیح است که در حال حاضر علت مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان ، تولد زودهنگام اعلام شده است. سالانه نزدیک به یک میلیون کودک به دلیل عوارض زایمان زودهنگام جان خود را از دست می دهند. بسیاری از کودکانی که تولد زودهنگام داشته و زنده مانده اند در طول عمر خود با چالش هایی همچون ناتوانی در یادگیری و مشکلات بینایی و شنوایی مواجه می شوند.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، هر ساله حدود 15 میلیون نوزاد نارس در سراسر دنیا به دنیا می آیند که می توان گفت بیش از یک در ده نوزاد متولد شده است. قابل توجه است که نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که پیش از هفته 37 بارداری متولد شود.

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله امریکایی زنان و زایمان (American Journal of Obstetrics and Gynecology) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.