تعبیه اولین دستگاه اکسیژناسیون غشایی خارجی ریوی بدون پمپ در ایران

دکتر سیدمحمد رضا هاشمیان، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص مراقبتهای ویژه ضمن اعلام این خبر افزود: این کار برای اولین بار در کشور انجام پذیرفته و تیمی از پزشکان فوق تخصصی مراقبتهای ویژه مرکز این عمل مهم را بر روی یک بیمار 44 ساله مبتلا به برونشکتازی انجام داده‌اند.

دکتر هاشمیان ادامه داد: این بیمار چندین سال مبتلا به بیماری برونشکتازی بود و به دلیل نارسایی تنفسی چندین نوبت تحت اینتوباسیون و ونتیلاسیون مکانیکی قرار گرفته است. بیماری برونشکتازی یکی از بیماری‌های مزمنی است که شدت آن در اکثر افراد در عرض چند سال افزایش می‌یابد و به دلیل اینتوباسیون و بروزVAP باعث مرگ ومیر افراد مبتلا می‌شود.

وی با بیان این‌که بیمار مبتلا به برونشکتازی در مراحل انتهایی بیماری نیازمند پیوند ریه خواهد شد، اظهار کرد: در چند سال اخیر دستگاهی تحت عنوان ILA membrane ventilator در کشورهای پیشرفته دنیا استفاده می‌شود که این دستگاه موجب دفع دیالیز CO2 بدن و بهبود علائم بیماری و کاهش نیاز به اینتوباسیون شده و در افزایش طول عمر این افراد موثر است.

این فوق تخصص مراقبتهای ویژه ابزار امیدواری کرد که شروع استفاده از این دستگاه آغازی برای تحول در تکنولوژی مدرن و پیشرفته در درمان نارسایی تنفسی در کشور باشد که قطعا نیاز به تغییرات و بومی‌سازی نیز خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا