سیگار الکترونیکی شانس ترک سیگار را کم می کند

 به گزارش ایرنا از یاهو نیوز، استانتون گلانتز محقق دانشگاه کالیفرنیا که نتیجه مطالعه وی و تیم همراهش در نشریه لانست منتشر شد، گفت: افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، ۲۸ درصد کمتر از افرادی که از این نوع سیگار استفاده نمی کنند، شانس ترک سیگار دارند.

سیگارهای الکترونیکی عمدتا مشابه همان سیگارهای سنتی هستند، اما در آنها از باطری و وسیله گرمازا استفاده می شود تا نیکوتین و احتمالا سایر طعم دهنده ها از طریق بخار به جای دود دریافت شود.
این محققان می گویند که دلایل متعددی برای مصرف سیگار الکترونیکی وجود دارد از جمله برای ترک مصرف سیگارهای سنتی و رساندن نیکوتین به بدن در مکان هایی که استعمال دخانیات ممنوع است. همین دو انگیزه زمینه های اصلی در بازاریابی سیگارهای الکترونیکی هستند.
محققان برای یافتن و بررسی تحقیقات صورت گرفته قبلی درباره مصرف سیگار الکترونیکی و تاثیر آن در ترک سیگار، کاتالوگ های تحقیقات پزشکی آنلاین را جستجو کردند،
این پژوهشگران پس از گردآوری 38 مطالعه، اطلاعات 20 تحقیق را که در آنها وضعیت مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی با سیگارهای سنتی مقایسه شده بود، ترکیب کردند.
داده های ترکیبی این 20 مطالعه متعلق به سال های 2008 تا 2015 و در مجموع، نتایج پیگیری وضعیت یکصد تا چند هزار سیگاری در فاصله زمانی بین یک ماه تا دو سال بود.
در مجموع، محققان به این نتیجه رسیدند که شانس ترک سیگار در بین افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کردند، 28 درصد کمتر افرادی بود که از این وسیله استفاده نمی کردند.
استانتون گفت: سیگار الکترونیکی نه تنها به ترک سیگار کمک نمی کند بلکه مانع از ترک سیگار نیز می شود. هر چند علت دقیق آن هنوز مشخص نیست.
براساس این گزارش، احتمالا سیگار الکترونیکی این امکان را فراهم می کند که افراد نیکوتین را در محیط های دیگری به غیر از مکان های 'سیگار کشیدن ممنوع' دریافت کنند.
این محقق افزود: محیط های 'سیگار کشیدن ممنوع' در ترک سیگار افراد بسیار موثر است و هر گونه راهکاری که موجب کاهش این اثر شود، احتمالا انگیزه ترک سیگار و سهولت در ترک آن را تحلیل می برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا