کشور از بحران آب گذشته و با فراتر از بحران رو به روست

سینا پرس: دکتر عیسی کلانتری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: ریشه بحران آب در ایران به استفاده بیش از حد از منابع آب های کشور و یک مقدار هم تغییر اقلیم مربوط است. البته تغییر اقلیم نسبت به استفاده بیش از حد از منابع آبی کمتر موثر است.

کلانتری افزود: طبق توصیه سازمان های بین المللی، حداکثر میزان مجاز برای استفاده از آب های تجدیدپذیر در هر کشور، 40 درصد است که فقط 2 تا 3 کشور در جهان بالای 70 درصد از این منابع خود استفاده می کنند . یکی از آنها ما هستیم که در حدود 85 درصد از آب های تجدیدپذیرمان استفاده می کنیم و منابع آبی کشور را بدون توجه به عواقب زیست محیطی و انسانی آن مصرف می کنیم.

 

دبیرکل خانه کشاورز خاطرنشان کرد: حدود 30 سال است که از منابع آب های استاتیکی کشور که در طول هزاران سال ذخیره شده، برداشت می کنیم، خیلی راحت چاه می زنیم، کف شکنی می کنیم و سد می سازیم، بدون آنکه پیامدهای ناگوار آن را در نظر بگیریم.

وزیر پیشین کشاورزی، مدیریت غلط آب در سال های گذشته را زمینه ساز بحران فعلی عنوان و تاکید کرد: در یک کلام باید بگویم که مدیریت غلط آب در سال های گذشته باعث شده که کشور با چیزی فراتر از بحران آب رو به رو شود. در حقیقت وضعیت امروز ما در بحث آب دیگر از بحران گذشته و تمدن کشور در معرض تهدید قرار گرفته است.

کلانتری، بخشی از مشکلات آب را به کاهش بارش در کشور مربوط دانست و گفت: ما در ایران همیشه با کمبود بارش مواجه بوده ایم و به جز دو استان مازندران و گیلان، بقیه مناطق کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. در اینکه کشور خشکی داریم شکی نیست اما اینکه در کشور خشک به منابع آب رحم نکردند، جای تعجب است.

وی در ادامه با بیان اینکه هرچه پس انداز آب داشتیم همه را خورده ایم، یادآور شد: بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و باید این میزان را کاهش داد. در کل باید حداقل 40 درصد از مصرف آب در کشور کم شود که اولویت آن در بخش کشاورزی است. البته می توان با استفاده از تکنولوژی های روز، این کمی برداشت را با افزایش بهره وری جبران کرد.

دبیرکل خانه کشاورز افزود: هم اکنون 12 میلیارد مترمکعب در سال آب اضافه از سفره های زیرزمینی برداشت می کنیم. در حقیقت کسی به آینده این کشور کاری ندارد، به سرنوشت نسل های بعدی، به فرزندان این مرز و بوم کاری ندارد.

وزیر پیشین کشاورزی با اشاره به لزوم برخورد با چاه های غیرمجاز کشاورزی، خاطرنشان کرد: طبق قانون باید به چاه های غیرمجاز که پیش از سال 1385 حفر شده اند، مجوز داده شود و بقیه این چاه ها باید تعطیل شوند. تکلیف چاه های غیرمجاز که روشن است، من سخنم با چاه های مجاز است که باید 40 درصد از برداشتشان کم کنند چون آب کشور دیگر از مرحله خطر عبور کرده است.    

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا