معاون وزیر علوم: افزایش سهم اقتصاد زیستی در تولید ناخالص داخلی ضروری است

دکتر وحید احمدی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: با توجه به بروز چالش ها و بحران های جدی در حوزه انرژی های فسیلی، کشورهای دنیا بیش از پیش به سمت تغییر منابع و استفاده از منابع تجدیدپذیر حرکت می کنند و تقویت اقتصاد زیستی را در دستور کار دارند.
وی به افزایش درآمدهای حاصل از زیست فناوری دنیا در فاصله سال های 2002 تا 2008 اشاره کرد و گفت: میزان این درآمدها از 2 میلیارد دلار به 4.9 میلیارد دلار افزایش یافته است و آمار اشتغالزایی در این حوزه نیز رشد 18.7 درصدی نشان می دهد.
احمدی میزان سهم گردش مالی ناشی از اقتصاد زیست فناوری در انگلیس طی سال 2012 را 4.5 درصد از کل درآمد این کشور اعلام کرد و گفت: اشتغالزایی این حوزه نیز معادل 2.1 کل اشتغالزایی انگلیس بوده است.
به گفته وی ، 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور کانادا در سال 2015 مربوط به اقتصاد زیستی است که براساس هدفگذاری های صورت گرفته این رقم تا 2030 باید به چهاردرصد برسد.
معاون وزیر علوم ادامه داد: سهم اقتصاد زیستی از تولید ناخالص داخلی کشور مالزی در سال 2010 حدود 13.4 درصد بود، به طوری که از مجموع 246 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی این کشور، 33 میلیارد دلار از محل اقتصاد زیستی به دست آمده است.
وی تصریح کرد: کشور ما نیز به لحاظ نیروی انسانی متخصص، دانش فنی، شرکت های کوچک و متوسط فعال در حوزه زیست فناوری و فعالیت های مربوط به این حوزه از جمله تولید داروهای نو ترکیب و فرآورده های کشاورزی و غذایی نوین، وضعیت خوبی دارد ولی این ظرفیت ها باید به صورت بالفعل درآید و نقش خود را در اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
احمدی با بیان اینکه اقتصاد زیستی عملا با سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی هم راستا است، افزود: نقش اقتصاد زیستی تنها به امنیت غذایی و درمان خلاصه نمی شود بلکه در تامین انرژی های تجدیدپذیر و توسعه ذخایر راهبردی نیز نقش مهمی برعهده دارد.
وی بهبود کسب و کار، افزایش رفاه نسبی جامعه، ارتقای سلامت جامعه از طریق ارائه روش های نوین درمانی و تولید داروهای نو ترکیب مبتنی بر مسائل زیست محیطی و تامین امنیت غذایی را از جمله رهاوردهای ترویج اقتصاد زیستی در کشور برشمرد.
احمدی توجه به توسعه اقتصاد دانش بنیان و توسعه فناوری نو را از سیاست های کلان وزارت علوم برشمرد و گفت: درنظر داریم با برنامه ریزی و اقدامات مختلف در مسیر همگرایی میان ظرفیت های موجود در عرصه های مختلف فناوری های جدید از جمله زیست فناوری گام برداریم که همکاری در برگزاری اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی در همین راستا است.
اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی به همت پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و با همکاری نهادهای مختلف از جمله وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روزهای 27 و 28 بهمن ماه برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا