ساخت سطوح ضدیخ برای هواپیما با الهام از سوسک

 به گزارش ایرنا از ساینس، بدن این سوسک صحرایی که Namib Desert Beetle نام دارد، مجهز به نوعی پمپ است که رطوبت هوای اطراف را جذب کرده و به شکل قطرات آب به سطح زیرین پوست که خاصیت ضدآب دارد هدایت می کند. سطح مذکور با عملکردی شبیه به لوله های آب، قطرات را به دهان حشره می رساند.روی بال هواپیما، قطرات بسیار ریز آب در نزدیکی هم قرار می گیرند و در صورتی که یک قطعه یخ بزند، موجب یخ زدگی قطرات مجاور شده و در نتیجه تمام سطح بدنه از یخ پوشیده می شود.متخصصان علم مواد با الهام از ساختار بدن سوسک، ماده ای تولید کردند که با جذب رطوبت اطراف ذرات یخ شکل گرفته روی بال هواپیما، مانع گسترش یخ در سطح آن می شوند. بدین ترتیب قطرات آب، به جای یخ زدن، در هوا تبخیر می شوند.

نکته مورد توجه محققان در این فرآیند، نحوه توسعه یخ روی سطح بدنه هواپیماها بوده است.در حال حاضر، دو راهکار مورد استفاده برای یخ زدایی از بدنه هواپیما، شامل پمپ کردن مواد شیمیایی یخ زا و هوای گرم موتورها به درون بال های هواپیما هستند. اما محققان امیدوارند با استفاده از این راهکار جدید بتوانند با هزینه پایین تر موادی را تولید کنند که نیازی به سیستم جداگانه یخ زدایی نداشته باشند.

به اعتقاد دانشمندان، این فناوری علاوه بر تولید اجزای هواپیماها، در توربین های بادی، سیم پیچ پمپ های گرمایی و شیشه های اتومبیل ها نیز کاربرد دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا