نمایشگرهای رنگی بهتر با الهام از صدفهای غول‌پیکر

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که حداقل دو گونه از صدفهای غول‌پیکر با ترکیب نور قرمز، سبز و آبی مشابه شیوه‌ای که در نمایشگرهای تلویزیون و تلفن همراه اتفاق می‌افتد، رنگ سفید تولید می‌کنند.صدفهای غول‌پیکر در صخره‌های مرجانی اقیانوس آرام و هند یافت می‌شوند و می‌توانند تا 100 سال زنده مانده و تا 119 سانتیمتر رشد کنند. رشد آن‌ها در نتیجه یک ارتباط همزیستی با جلبک درون پوسته صدف است که از ضایعات صدف تغذیه می‌کند و صدف نیز از کربوهیدرات تولید شده از طریق فتوسنتز جلبک استفاده می‌کند.

این تحقیق بر تولید سلول‌های رنگین کمانی تولید شده در لبه دیواره صدف در نتیجه این ارتباط تمرکز دارد. این سلول‌ها از طریق ساختارهای ریز چند لایه پروتئین که شبیه آینه برای بازتاب چند طول موج از نور عمل می‌کنند، مجموعه‌ای از رنگها از جمله آبی، سبز، طلایی و بندرت سفید تولید می‌کنند.

محققان بطور مرتب هر رنگ تولید شده توسط دو گونه صدف موسوم به Tridacna maxima و Tridacna derasa را برای درک دقیق چگونگی تولید نور سفید توسط این موجودات بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که صدف Tridacna derasa این کار را با خوشه‌هایی از سلول‌هایی با رنگهای متفاوت انجام می‌دهد، اما Tridacna maxima از سلول‌های چند رنگی استفاده می‌کند که در مقیاس میکروسکوپی سفید دیده می‌شوند.

از آنجایی که بیشتر نمایشگرهای کنونی با استفاده از ال‌ای‌دی یا سایر منابع نوری به تولید نور می‌پردازند و صدفها تنها به نور خورشید برای انجام همین کار نیاز دارند، محققان امیدوارند بتوانند از یافته‌های خود برای ساخت یک نمایشگر بازتاب رنگی استفاده کنند که با منابع نوری محیطی مانند نور خورشید یا نور عادی داخلی کار کند. این یافته‌ها می‌تواند به تولید تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و نمایشگرهای تلویزیونی منجر شود که از نیروی کمتر استفاده کرده و برای چشم بهتر هستند.

این محققان همچنین در تلاش برای ساخت سلول‌های خورشیدی کاربردی‌تر جهت استفاده در ساختارهای بازتابی مشابه نمونه یافت شده در صدفها هستند.به گزارش ایسنا، این یافته‌ها در مجله Optica منتشر شده است.