تحول در ساخت تلسکوپ‌ها پس از 400 سال

 محققان معتقدند که تکنولوژی ساخت تلسکوپ‌ها از زمان اختراع، یعنی در قرن هفدهم میلادی تغییر چندانی نکرده است.تلسکوپ‌ها از نظر عملکرد شبیه چشم هستند، به‌طوری‌که با جمع‌آوری نور از طریق لنز و انعکاس تصویر بر روی صفحه حساس یا شبکیه مشاهده اجسام را امکان‌پذیر می‌سازند. پس در حالت طبیعی برای مشاهده اجسام دور دست فضایی بهترین روش بزرگ‌کردن اندازه تلسکوپ است.

پروفسور دانیل وچنیچ، متخصص تجهیزات رصد‌خانه از موسسه تحقیقاتی لاکهیدمارتین در مورد فناوری جدید تلسکوپ‌های کم‌حجم اظهار کرد: تاکنون تمام تلاش دانشمندان در ساخت تلسکوپ‌های فضایی بر روی کاهش حجم و وزن، به منظور کاهش هزینه ارسال به فضا بوده است و این در حالی است که تاکنون هیچ تلاشی برای بهبود عملکرد و تحول در ساختار تلسکوپ‌ها صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: اکنون دانشمندان موسسه تحقیقاتی لاکهیدمارتین به دنبال ارائه روش جدید ساخت تلسکوپ برای کاهش چشمگیر در اندازه و افزایش قدرت بزرگنمایی هستند.

در تکنولوژی جدید ساخت تلسکوپ موسوم به طرح عنکبوت، دیگر نیازی به لنزهای بزرگ و گران‌قیمت نیست، بلکه با ساخت شبکه‌ای از صدها یا هزاران لنز کوچک می‌توان با کاهش چشمگیر فضای اشغالی عملکرد بهتری به دست آورد.

به گزارش ایسنا، در این تکنولوژی هر لنز کوچک مجهز به صفحه حساس به نور مانند دوربین تلفن ‌همراه می‌شود، سپس با تبدیل نور به اطلاعات دیجیتال عملیات پردازش در رایانه انجام شده و تصویر نهایی بدست می‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا