سه گونه جدید ماهی درخراسان شمالی شناسایی شد

سید اصغر مطهری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: سیدحامد موسوی ثابت و صابر وطن دوست از اعضای هیأت علمی دانشگاه های گیلان و مازندران، این سه گونه ماهی داخلی را کشف و ثبت کردند. 
وی افزود: یکی از این گونه ها که گونه اندمیک ایران است و تاکنون فقط در استان خراسان شمالی مشاهده شده با نام محیط بان شهید سعید پرهام نامگذاری شد. 
مطهری خاطرنشان کرد: این گونه ماهی کپور در رودخانه باباامان توسط این دو محقق کشف و به پاس احترام و به افتخار محیط بان شهید این استان که جان ارزشمند خود را در جهت حفظ گونه های ارزشمند حیات وحش از دست داد، به نام علمی Alburnoides parhami ثبت شد. 
وی افزود: دو گونه دیگر ماهی ها به نام های پرفسور سمیعی جراح برجسته گیلانی و پرفسور برایان کد ماهی شناس برجسته کانادایی نامگذاری شده است. 
مطهری یادآور شد: این محققان سال گذشته با همکاری شماری از محققان دانشگاه شیراز نیز موفق به توصیف و ثبت جهانی یک گونه از خانواده سگ ماهیان جویباری به نام سگ ماهی اترک با نام علمی 
Poracobitis atrakensis از حوضه آبریز رودخانه اترک شدند. 
نامگذاری گونه های جدید بنام افراد شاخص، بزرگان منطقه ای و قهرمانان ملی کشورها امری متداول است به طوریکه در گذشته های دور و دوره حاضر نام برخی گونه های ماهیان بومی ایران به نام بزرگانی نظیر ابن سینا، حافظ، سعدی، شیخ بهایی، مولوی، رئیسعلی دلواری و … توسط محققین داخلی و خارجی نامگذاری شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا