سایه ویروس زیکا بر آمریکای لاتین و المپیک ریو

 «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل از مردم این کشور خواست به برنامه مقابله با پشه «آئدس آجیپتی» عامل انتقال ویروس «زیکا» که باعث نوعی اختلال رشد مغزی موسوم به «میکروسفالی» در نوزادان می شود، مقابله کنند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اروپاپرس اعلام کرد که روسف در «رسیفه» مرکز ایالت «پرنامبوکو» در شمال شرق برزیل که گرفتار بیشترین موارد ثبت شده این ویروس است، خواست برای جلوگیری از زاد و ولد پشه عامل انتقال ویروس زیکا در خانه ها و محیط پیرامونی زندگی خود، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.
از سوی دیگر، پشه «آئدس آجیپتی» افزون بر انتقال زیکا، عامل انتقال تب «دنگی» و تب «چیکونگونیا» نیز می باشد.
روسف گفت: تنها هنگامی در این نبرد پیروز می شویم که مردم مشارکت کنند و تا زمانی که واکسنی برای این بیماری پیدا نشود، می توانیم از ایجاد شرایط زاد و ولد و رشد این پشه ها جلوگبرب کنیم،
رئیس جمهوری برزیل یادآور شد که دولت در ماه گذشته اجازه توزیع نخستین واکسن علیه تب دنگی را داد و از دانشمندان و محققان خواست تلاش ها برای دستیابی به یک واکسن ضد زیکا را چند برابر کنند.
یک گروه از دانشمندان برزیلی اعلام کردند که ویروس زیکا وارد شده به بدن زنان باردار می تواند از جفت عبور کرده و سلامتی جنین را تهدید کند.
میکروسفالی یک ناهنجاری نادر است که در اثر ابتلا به آن، نوزاد با جمجمه کوچکتر از اندازه طبیعی متولد می شود که 90 درصد از موارد منجر به عقب ماندگی ذهنی، اختلال بینایی یا شنوایی می شود.
در زمان حاضر برای این بیماری که با نشانه هایی همچون تب، درد در مفاصل، خارش و تحریکات پوستی ظاهر می شود، واکسنی جود ندارد.
این نشانه ها تنها برای یک هفته است و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و امکان دارد جنین با مشکل های مختلف به دنیا بیاید و از همین رو، مرکز جلوگیری و کنترل بیماری ها ذر برزیل به زنان باردار پیشنهاد کرده است به این کشور سفر نکنند.
در حال حاضر سه هزار و 893 مورد میکروسفالی ناشی از زیکا در برزیل گزارش شده اما وزارت بهداشت و درمان برزیل فقط 230 مورد آن را تائید نموده است.
پرنامبوکو با هزار و 306 مورد مشکوک معادل 33 درصد کل موارد، بیشترین شمار این ناهنجاری را ثبت کرده است.
در حالی که 195 روز تا مسابقات المپیک ریو 2016 برزیل باقی مانده، نگرانی ها به دلیل شیوع این بیماری افزایش یافته است. همچنین برنامه برگزاری جشن سالانه و معروف کارناوال در ماه آینده میلادی در این کشور که گردشگران بسیاری را به همین دلیل جذب می کند ، به نگرانی ها دامن می زند.
برزیل تنها کشور در معرض شیوع این بیماری نیست. کلمبیا، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، مارتینیک، مکزیک، پاناما، پاراگوئه، سورینام، ونزوئلا، پورتوریکو و گویان فرانسه نیز گرفتار این بیماری هستند و مقامات توصیه کرده ا ند که زنان باردار به این کشورها سفر نکنند و زنانی که در این مناطق زندگی می کنند نیز باید مراقبت های ویژه ای انجام دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا