دستگاه پرتابل تشخیص مواد مخدر و منفجره بومی‌سازی شد

 کوروش برهانی، مدیرفنی شرکت تولیدکننده دستگاه تشخیص مواد مخدر و منفجره، ضمن قابل‌ رقابت دانستن این دستگاه با نمونه‌های خارجی خود گفت: ما برای ساخت این دستگاه نمونه خارجی آن را در دست نداشتیم و تمامی مراحل آن در داخل صورت گرفت؛ ضمن این که ویژگی‌هایی علاوه بر نمونه‌های خارجی به آن اضافه کردیم. وی با بیان اینکه تلاش شده تا این دستگاه بومی‌سازی شود، اضافه کرد: در نمونه‌های خارجی مسائلی که در کشور ما وجود دارد پیش‌بینی‌نشده بود؛ برای مثال ما چند نمونه مواد مخدر جدید را به منظور شناسایی دستگاه تعریف کردیم.

برهانی ضمن تاکید بر کیفیت قابل‌رقابت محصول این شرکت دانش‌بنیان با محصولات خارجی، قیمت نمونه دستگاه ساخت داخل را بسیار پایین‌تر از نمونه خارجی آن بیان کرد و گفت: نمونه خارجی این دستگاه به قیمت ۵۰ هزار دلار به فروش می‌رسد، اما قیمت نمونه‌ داخلی آن حدوداً یک چهارم نمونه خارجی است.

وی این میزان قیمت را اقدام مهمی در جهت صرفه‌جویی ارزی کشور دانست و گفت: طبق پیش‌بینی ما دستگاه‌های مختلف اجرایی نیازمند خرید ۱۰۰ نمونه از این دستگاه هستند که اگر این تعداد بنا بود از خارج کشور تأمین شود هزینه بسیار بالایی را بر کشور تحمیل می کرد؛ در واقع با خرید تولید داخلی، از خروج مبلغ قابل ملاحظه ای ارز از کشور، جلوگیری می شود.

وی با اشاره به این نکته که بخش تحقیق و توسعه این شرکت را نخبگان تشکیل داده‌اند، بیان کرد: تاکید مقامات دولتی کشور ما، از جمله معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره بر این نکته بوده است که شرکت‌های دانش‌بنیان همچون معدن طلایی هستند که پایان ناپذیرند.

وی تصریح کرد: نقش طلا داشتن شرکت‌های دانش‌بنیان منوط به اشتغال نخبگان است، مخصوصا چنین شرکتی که ایجاد ارزش افزوده بر مبنای سخت‌افزاری نیست و هزینه آن مغز و دانش است. پس تنها راه برون‌رفت کشور از بیکاری نخبگان و کار آفرینی برای بقیه افراد به‌نوعی میان‌بر این مسیر ، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

برهانی ادامه داد: ارتباط دهندگی شرکت‌های دانش‌بنیان با دستگاه‌های اجرایی برای خرید محصولات می‌تواند تأثیر به سزایی در رشد شرکت داشته باشد. همان‌طور که معاونت علمی تا امروز نیز حمایت‌هایی کرده است تا شرایطی برای خرید محصولات ایجاد شود اما لازم است این تفکر در تمامی سطوح و مسئولان نیز نهادینه شود.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه برخی فناوری ها نیاز به هزینه ملی دارد، اظهار کرد: مواد مواد مخدر نیز امروز معضل کشور است، پس بهتر است برای چنین دستاوردهایی بودجه در نظر گرفته شود. وام‌های کم‌بهره ازجمله همیاری کننده‌های بزرگ در این مسیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا