«الماس» به عنوان رقم جدید لوبیا در بروجرد معرفی شد ‌

دکتر علی‎رضا چگنی درگفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: لوبیا یکی از مهمترین حبوبات ایران و جهان از نظر ارزش تغذیه‎ای و اقتصادی محسوب می‎شود. بر اساس آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 90-89 سطح زیر کشت لوبیا در کشور 85 هزار و 629 هکتار و میزان عملکرد در هکتار، 2 هزار و 304 کیلوگرم اعلام شده است.

وی اضافه کرد: لوبیای سفید از نظر سطح زیر کشت پس از ارقام چیتی و قرمز قرار گرفته ولی با توجه به قیمت بالاتر آن نسبت به انواع قرمز، کشت آن می‎تواند از نظر اقتصادی برای زارعین به صرفه‎تر باشد.

چگنی از معرفی رقم اصلاح شده الماس در پردیس تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بروجرد خبر داد و افزود: رقم الماس از طریق مرکز تحقیقات بین‎المللی گیاهان حاره(CIAT) با شجره CEN///WAF2/OAC دریافت شد و در آزمایش‎های مختلف به‎نژادی و به‎زراعی در ایستگاه‎های کرج، خمین، بروجرد و زنجان با شاهدهای دانشکده، پاک و درسا مورد بررسی قرار گرفت.

مسؤول پردیس تحقیقات و آموزش بروجرد خاطرنشان کرد: میانگین عملکرد این رقم 3 هزار و 650 کیلوگرم در هکتار بوده و نسبت به بیماری ویروس موزائیک معمولی لوبیا BCMV مقاوم است.

وی یادآور شد: رقم مذکور دارای سه ویژگی مهم عملکرد بالا، بازارپسندی عالی و مقاومت به بیماریBCMV است که آن را از شاهدان متمایز می‎کند.چگنی تصریح کرد: مناطق مناسب کشت شامل مناطق معتدل و سرد بوده و میانگین افزایش عملکرد نسبت به شاهد،330 کیلوگرم در هکتار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا