گزارش تصویری از آبگیر طبیعی پاموکاله

پاموکاله آبگیر طبیعی با آب غنی از سولفات آلومینیوم است که در استخری از کلسیم جریان دارد. این چشمه طبیعی از سوی میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث طبیعی جهانی در کنار شهر تاریخی هیراپولیس به رسمیت شناخته شده است . پاموکاله یکی از مهمترین و شگفت انگیز ترین آبگیرهای تولیدکننده کلیسم در جهان به حساب می آید . 

پاموکاله که در منطقه دریای اژه و دره رودخانه مندرس قرار گرفته از آب و هوایی معتدل برخوردار است .

ساختار این چشمه از سنگ های آهکی متخلخل تراورتن تشکیل شده که آب جاری مواد کربناتی را ته نشین می کند و به گونه ای بسیار زیبا حالت طبقه ای به خود می گیرد. مواد کربناتی و کلیسم در پاموکاله سفید رنگ است.

با توجه به اهمیت تشکیل چشمه های آب گرم زیرزمینی در گذشته، پاموکاله در تمدن های باستانی این کشور، مکان مقدس وقف شده به خدایان در نظر گرفته شده بود . در سال 190 پیش از میلاد در نزدیکی این منطقه شهری به نام هیراپولیس به وسیله ایومنس دوم ، پادشاه پرگامون بنا شد که در سده های دوم و سوم میلادی به اوج پیشرفت و شکوفایی خود رسید. در این دوران یکی از مشهورترین حمام های آب گرم در این منطقه قرار داشت که بیماران بسیاری برای درمان به آنجا می آمدند . قابل توجه است که امروزه پاموکاله درست در بالای تماشاخانه یا خانه تئاتر شهر هیراپولیس قرار گرفته است .

آب پاموکاله از زمان های گذشته  تا به امروز به عنوان دارویی طبیعی مورد استفاده قرار می گرفت. با بررسی های انجام شده، این  آب مملو از آهک این منطقه برای بیماری های فشار خون ، اختلالات گوارشی ، پوست ، چشم و بیماری های قلبی بسیار خوب و مفید است و در بهبود یافتن بیماری هایی همچون آسم و روماتسم تاثیر گذار است .

چشمه های آب گرم این دژ پنبه ای در هر ثانیه نزدیک به 400 لیتر آب تولید می کنند  که دمای آن بین 36 تا 38 سانتیگراد با pH 6  است. از مواد اصلی این چشمه ها می توان به نمک کلسیم و دی اکسید کربن اشاره کرد که البته مواد زائد فلات منطقه و کلسیم ته نشین شده و دی اکسید کربن ناپدید می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا