چگونه گرمایش زمین منجر به طوفان های برفی می شود؟

به تازگی  توماس کارل، پژوهشگر ارشد مرکز ملی کنترل تغییرات آب وهوایی در آمریکا مطالعات گسترده ای در رابطه  با رابطه گرمایش زمین و وقوع طوفان های زمستانی انجام داده است ، وی در این رابطه  اعلام کرد: در حال حاضر علم و ابزار های علمی  توان بررسی و پیش بینی هر گونه رخداد را در حوزه  هواشناسی و تغییرات اقلیمی دارند وی برای نمونه  به بررسی افزایش دما و ارتباط آن با تولید گازهای گلخانه ای که به طور مستقیم با فعالیتهای انسانی مرتبط است  اشاره کرد .

این پژوهشگر حوزه مطالعات آب و هوا  در ادامه اظهاراتش افزود : با وجود دست یابی به امکانات فوق هنوز بررسی عواملی همچون علل سرمای ناگهانی و طوفان های برفی در فصل سرما در برخی موارد  غیر قابل پیش بینی است و  پژوهشگران این حوزه هنوز به قطعیتی در این مورد نرسیده  و در حال بررسی  عوامل موثر بر این پچدیده هستند .

وی در ادامه  توضیحاتش عنوان میکند که آب و هوای کره زمین در بازه زمانی  طولانی مدت رو به تغییر است و این تغییر الگوهای آب و هوایی را می توان دلیل اصلی طوفان های برفی عنوان کرد .

بر طبق آخرین تحقیقاتی که در این حوزه صورت گرفته ودر انتهای سال 2014 میلادی منتشر شد، مشخص شد که با وجود این که شاهد شدت یافتن برف های زمستانی و سرمای سخت در دهه های گذشته در برخی از نقاط جهان  هستیم اما به طور کلی میزان بارش برف در جهان به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

در این میان ممکن است این نکته باعث شگفتی و مطرح شدن این پرسش شود که چگونه گرم شدن کره زمین منجر به طوفان های برفی سنگین در جهان میشود ؟

بررسی های دانشمندان نشان می دهد که افزایش سطح دما منجر به تبخیر بیشتر آب های سطحی شده و به این ترتیب  میزان بیشتری آب به سطح اتمسفر باز می گردد.

در همین زمینه موسسه تحقیقاتی NOAA ایالات متحده با بررسی شرایط موجود ، نتایج آخرین پژوهشهای خود را این گونه مطرح کرد که افزایش رطوبت و بارش ها به ویژه در مناطق ساحلی در فصل سرما باعث بروز  طوفان های سهمگین و برفی در مناطقی نوریستر در امتداد سواحل شرقی امریکا می شود و این پدیده در سال گذشته به شکل سهمگینی در میانه های ماه فوریه در این منطقه شکل گرفت .

اریک هولتاس، هواشناس مشهور امریکایی در مقاله ای در سال 2014 به تبیین این موضوع پرداخته و اعلام کرد  که گرم شدن کره زمین و رفتن گرما به سمت اتمسفرو درپی آن  به وجود آمدن گرداب های قطبی ، باعث چرخش جریان هوا در ارتفاعات بالا و شروع باد در اطراف مناطق قطبی می شود که این چرخش باعث جابجایی در این مناطق و گسیل شدن آب و هوای سرد مناطق قطبی به سمت مناطق مرکزی  کره زمین خواهد شد .

بر اساس مطالعات انجام شده در سال 2009 میلادی ، انرژی گرمایی رها شده از سطح کره زمین به سطح اتمسفر باعث ایجاد نوسانات زیادی شده و این نوسانات فشار اتمسفر را در مناطقی مانند ایسلند شمالی و جزایر آزوره بسیار متفاوت می کند. این تغییرات که به شکل مستقیم و با قدرت بر تند باد ها تاثیر گذاشته و باعث تغییر در دما و الگوهای بارشی در شمال و شرق ایالات متحده می شود . در ادامه این روند شاهد  سرمای کشنده و سهمگین در فصول سرد در امریکای شمالی خواهیم بود.

منبع : discovery