تاثیرات زیست محیطی ال نینو در آمریکای جنوبی

بروز پدیده ال نینیو در آمریکای جنوبی و به ویژه کشور کلمبیا موجب خشکسالی شدیدی شده و میانگین آب رودهای این کشور در ماه گذشته با کاهش شدیدی رو به رو بود . به گفته کارشناسان ، تداوم این شرایط می تواند منجر به بروز آتش سوزی در جنگل های این کشور شود .

پیش از این در اخبار و به نقل از سوی مقامات دولت کلمبیا اعلام شده بود ، عوارض خشکسالی ناشی از پدیده ال نینو در این کشور بسیار وخیم بوده و موجب خشک شدن بسیاری از رودها ، دریاچه ها و کانال  های آبی ارتباطی در این کشور شده است . بر اساس این گزارش ، پائین رفتن سطح آب رودها در این کشور به حدی بوده است که کاربری بندر رود ماگدالنا مختل شده و کانال های آب منطقه استان آتلانتیکو نیز به طور کامل خشک شده اند . اندازه گیری های انجام شده نشان می دهد سطح آب رودخانه های کلمبیا به طور میانگین از 12 متر و بیست سانتیمتر به 11 متر تغییر یافته  و تنها طی ماه گذشته کاهشی برابر با یک صد و بیست سانتیمتر را در سیستم رودخانه های این کشور از قاره آمریکا شاهد هستیم .

در گزارشی که روز چهارشنبه گذشته از سوی تیمی از پژوهشگران کلمبیائی منتشر شد اعلام شده است که  شرایط حاکم بر اکوسیستم رود ماگدالنا بحرانی بوده و نیازمند توجه و انجام اقدامات فوری است . در این گزارش تصریح شده است که  افزایش دمای هوا در ماه جاری میلادی در کشور کلمبیا طی سال های گذشته بی سابقه بوده و این موضوع می تواند سبب بروز بحران های جدی و مشکلاتی از جمله آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این کشور شود .

ال ‌نینو (El Nino) یکی از چرخه‌ های مشهور آب و هوایی جهان بوده که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌ شود . از جمله این ناهنجاری‌ها می‌ توان به سیلاب‌ های ناگهانی ، خشکسالی ، قحطی و اپیدمی بیماری های مختلف اشاره کرد .

در واقع ال نینو دوره هوای گرم از یک سیستم آب و هوایی بزرگ بوده که در جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد چرا که بر خلاف قاعده برای مدت طولانی گرم یا سرد بوده است . به بیان ساده تر ، ال ‌نینو یک گردش اتمسفری ، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود . این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد . این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی های شدید در شرق این اقیانوس می شود .

در گزارشی که روز چهارشنبه گذشته از سوی  تیمی از پژوهشگران کلمبیائی منتشر شد اعلام شده است که  شرایط حاکم بر اکوسیستم رود ماگدالنا بحرانی بوده و نیازمند توجه و انجام اقدامات فوری است . در این گزارش تصریح شده است که  افزایش دمای هوا در ماه جاری میلادی در کشور کلمبیا طی سال های گذشته بی سابقه بوده و این موضوع می تواند سبب بروز بحران های جدی و مشکلاتی از جمله آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این کشور شود .

منبع : xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا