بهبود عملکرد بیمار اوتیسمی با بازی کامپیوتری

 محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون به بررسی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یا ASD پرداخته اند. هدف از انجام این دست از مطالعات یادگیری درباره این نکته است که چگونه روش های کمک به این دسته از کودکان برای رشد توانایی های حرکتی می تواند بر روی درمان این اختلال تاثیر مثبت بگذارد.

در نهایت و با بررسی شرایط انجام این بازی ها توسط خاویر، مشخص شد که بازی‌های کامپیوتری می توانند برای بیماران موثر باشد.

این تحقیق به راهبری بریتنی تراورز (Brittany Travers) بر روی کودکی 9 ساله مبتلا به اوتیسم به نام خاویر انجام گرفته است. این محقق سوالات بسیاری در زمینه این اختلال دارد که بسیاری از آنها مربوط به ذهن افراد است.

خاویر با شرکت در این تحقیق و حضور یک روزه از در مرکز تحقیقاتی وایزمن الزامات درمان این بیماری را تا حدودی روشن کرد. نتایج این تحقیق حاکی از این بود که انجام بازی های کامپیوتری می تواند تاثیر بسیار مثبتی در درمان این اختلال داشته باشد.

تراورز در این باره بیان کرد که: «من شیفته مهارت های او شدم. گاهی با خودم فکر می کردم که من نمی توانم این کارها را انجام دهم. این درحالی است که مردم او را به عنوان فردی با اختلالات بسیار زیاد در نظر می گرفتند.»

علاقه تراورز به یادگیری و حافظه با علاقه مندی او برای به دست آوردن درکی بهتر از مغز افراد مبتلا به اختلال اوتیسم باعث شده است که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه آلاباما خود را برای یادگیری در این زمینه متعهد کند. او به زودی توانست به تفاوت های جزئی موجود در حرکات افراد مبتلا به اختلال اوتیسم در مقایسه با افراد عادی پی ببرد.

این محقق بعد از این که توانست به این تفاوت های جزئی پی ببرد تمام توجه خود را بر روی آن گذاشت. او در آزمایشگاه خود خاویر را در برابر تلویزیونی بزرگ و یک صفحه تعادل کنسول بازی وی (Wii) قرار داد. وی در حقیقت یک کنسول ویژه برای بازی های کامپیوتری است که تراورز از آن برای ثبت حرکات و داده های وضعیت خاویر استفاده کرد.

پس از روشن کردن سیستم بازی بسیار ابتدایی برای خاویر نمایان شد که در برگیرنده آدمک هایی با حالات بدنی خاص بود. سپس از خاویر خواسته شد تا یکی از این حالات را انتخاب کرده و مانند آن بایستد او یکی از حرکات نسبتا سخت را انتخاب کرده و موفق به انجام آن شد.

در نهایت و با بررسی شرایط انجام این بازی ها توسط خاویر، مشخص شد که بازی‌های کامپیوتری می توانند برای بیماران موثر باشد. با وجود این، پیش از این نیز تحقیقاتی در زمینه های مشابه انجام شده بود که به نتایج معکوس منتهی شده بودند.

 

مترجم: احمد محمدحسینی

منبع: Science daily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا