برنامه ریزی برای افزایش سطح جنگل های کشور به 20 میلیون هکتار

مهندس بهزاد انگورج در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر اهمیت حفظ منابع جنگلی، گفت: کشور ما از نظر منابع جنگلی در وضعیت مناسبی نیست. نسبت پوشش جنگلی به سطح کشور در حدود 8 درصد و نسبت سرانه جنگلی کمتر از 2000 مترمربع است. مساحت جنگلها در مجموع در حدود 14.3 میلیون هکتار است و این سطوح از جنگلها در 5 ناحیه رویشی مستقر است. مساحت بیشترین ناحیه رویشی در زاگرس است و غنی ترین جنگلها هم در ناحیه خزر قرار دارند.

معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری افزود: برنامه جنگل در کشور ما در مسیر گسترش و توسعه قرار دارد. با برنامه ریزی که در سال جاری انجام شد، برای سال بعد در 5 میلیون هکتار اراضی جنگلی، برنامه ارتقا پوشش را انجام خواهیم داد. این سطوح از اراضی جنگلی در حال حاضر دارای پوشش کمتر از 5 درصد هستند. هدفگذاری 10 ساله ما این است که طبق تعریف جنگل در کشورهای با پوشش کم، در مساحتی بالغ بر 20 میلیون هکتار، جنگلهای تا پوشش 10 درصد را به نهادها و سازمان های بین المللی گزارش کنیم.

وی با اشاره به مهم ترین خطراتی که جنگلهای ما را تهدید می کند، خاطرنشان کرد: تهدیدات با عاملیت های متفاوت به جنگل ها خسارت می زند. یکی از مهم ترین عوامل، عامل انسانی است. عامل انسانی به دو شکل بهره برداری عرفی و تامین طرح های توسعه جامع توسط دستگاه ها به منظور ایجاد شبکه های زیربنایی، به این منابع ارزشمند طبیعی زیان وارد می کند. در مورد بهره برداری عرفی، یک سری خسارت هایی داریم که می توان آنها  را از طریق برنامه های مشارکتی کنترل کرد و بهره برداران عرفی را به سمت توانمندسازی جوامع محلی سوق داد. ما در سال جاری با اتخاذ چنین سیاستی به هرچه بهتر شدن روابط بین عوامل ذی نفع، پرداخته ایم.

 مساحت جنگلهای کشور در مجموع در حدود 14.3 میلیون هکتار است که با برنامه ریزی انجام شده، سطح پوشش جنگلی در یک دوره 10 ساله به 20 میلیون هکتار خواهد رسید.

انگورج تصریح کرد: بخشی از تهدیدات مربوط به جنگل ها، عامل حیوانی است که در اثر فعالیت معیشت دامداری سنتی به وقوع می پیوندد. در ارتباط با موضوع خسارت عامل انسانی، تبعات ناگواری از جهت بروز ضعف فیزیولوژیک درختان جنگلی و تاثیرپذیری از ناحیه آفات و امراض داریم. آفات و امراض در ناحیه زاگرس با پدیده خشکیدگی بلوط و در ناحیه خزر با پدیده خشکیدگی شمشاد همراه است. این دو خسارت در سال های اخیر بسیار سنگین بوده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، اظهار کرد: در ارتباط با تغییرات اقلیمی هم خسارت های زیادی به منابع جنگلی وارد شده است. مخصوصا در زاگرس که مواد آلی جنگل توسط دام و انسان مصرف می شود، این خسارت ها شدیدتر است. عناصر گیاهی در مجموع متکی به عناصر معدنی رشد و نمو می کنند و عناصر معدنی تحت تاثیر فرآیند اکسیداسیون و احیا قرار می گیرند و تا احیا نشوند، گیاهان نمی توانند آن را مصرف کنند. بنابراین ریزش های جوی سبب اختلال در میزان جذب مواد معدنی لازم برای هر عنصر گیاهی می شود. لذا این اختلالات هم موثر بوده و تاثیر شگرفی بر مدیریت جنگلها گذاشته است.        

وی در ادامه با تاکید بر نقش جنگل در تداوم حیات نسل بشر، گفت: ما می توانیم امنیت های زیادی را که برای زندگی انسان ها لازمند، دسته بندی کنیم اما سرآمد همه این امنیت ها، امنیت بستر حیات است. اگر ما به امنیت بستر حیات اهمیت ندهیم، لاجرم به مشکلات زیادی دچار می شویم و سایر امنیت ها شاید بعد اجرایی پیدا نکنند. منابع طبیعی کارکردهای مختلفی دارد. نقش منابع طبیعی در جای جای زندگی ما متبلور است. یک درخت با جذب انیدرید کربنیک و سایر مواد سمی دیگر و تولید اکسیژن، بزرگترین خدمت را در فرآیند فوتوسنتز خود به نسل بشر می کند. ایجاد یک فضای سبز برای کاهش تبخیر، افزایش جذب نفوذ نزولات جوی و جذب گرد و غبار هوا بسیار موثر است. همه این خدمات و نعمات درخت به عنوان یک دارایی زیستی، زایاست. بنابراین حفظ حیات و شادابی درخت می تواند به حفظ نسل بشر منجر شود.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا