بهبود ناوگان حمل و نقل شهری با بلوتوث و وای فای

شمار بسیار زیادی از مسافران در اتوبوس ها مشغول خواندن یا ارسال پیام و یا گوش کردن به موزیک با استفاده از تلفن همراه خود هستند؛ اما در آینده به احتمال زیاد کاربری تلفن همراه آنها در اتوبوس ها بیشتر خواهد شد.

محققان موفق به ایجاد حسگر های ارزان قیمتی شده اند که می تواند شناسه منحصر به فردی به نام کنترل دسترسی به رسانه یا MAC را تشخیص داده و به این ترتیب اطلاعاتی کامل و در لحظه از نحوه مسافرت مسافران به دست بیاورد.

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به کشف سیستمی ارزان قیمت شده اند که با استفاده از امواج وای فای یا بلوتوث تلفن همراه مسافران و دیگر دستگاه های آنها به جمع آوری اطلاعاتی درباره مکان سوار و پیاده شدن مسافر، تعداد افراد استفاده کننده از یک توقف و مدت زمانی که افراد مجبورند تا منتظر اتوبوس بعدی بمانند دست می زند.

این سیستم به آژانس های حمل و نقل در جمع آوری اطلاعات مفید و در لحظه و در نتیجه بهبود ارائه خدمات توسط آنها کمک شایانی خواهد کرد.

آژانس های حمل و نقل در حال حاضر برای بهبود کارایی خود و اطمینان از رضایت مسافران تنها به اطلاعات گرد آوری شده از نظرسنجی ها، شمارش مسافران و یا کارت های هوشمند آنها اکتفا می کنند که همه این نوع اطلاعات تنها پتانسیلی درباره چگونگی استفاده مردم از شبکه های حمل و نقل به دست می دهد.

این محققان موفق به ایجاد حسگر های ارزان قیمتی شده اند که می تواند شناسه منحصر به فردی به نام کنترل دسترسی به رسانه یا MAC را تشخیص داده و به این ترتیب اطلاعاتی کامل و در لحظه از نحوه مسافرت مسافران به دست بیاورد.

این شناسه با تلفن همراه خاصی که به اتوبوس وارد شده و از آن خارج می شوند مرتبط است. این سیستم با استفاده از امواج بلوتوث یا وای فای تنها به جمع آوری آدرس MAC افراد و زمان و مکان تشخیص داده شده آنها می پردازند. باید گفت که هر کدام از این آدرس ها برای حفظ امنیت و حریم شخصی افراد به صورت ناشناس باقی می مانند.

محققان در این باره می گویند که از این فناوری پیش از این برای تخمین زمان های مسافرت وسایل نقلیه در اتوبان ها و جاده ها استفاده شده بود اما این اولین باری است که از این سیستم برای جمع آوری اطلاعاتی در زمینه مبدا مسافران و مقصد های آنها در یک سیستم حمل و نقل استفاده می شود.

منبع: Science daily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا