پدیده کتاب سازی؛ نتیجه بی اخلاقی در بازار نشر

دکتر مریم حسینی در گفت و گو با سیناپرس افزود: نباید اجازه داده شود که هر متن غیرعلمی در جامعه انتشار پیدا کند، اما متاسفانه امروزه برخی اساتید وجود دارند که تنها برای حفظ یا ارتقای رتبه علمی خود، با صرف مبلغی ناچیز، دست به انتشار کتاب هایی می زنند که هیچ ارزش علمی ندارد.

به گفته حسینی، نوعی کتاب سازی مستتر هم داریم که در آن برخی اساتید دانشگاه، تنها با جمع آوری مطالبی از کتب مختلف، دست به انتشار کتاب می زنند. این در حالی است که حتی زمانی برای ویرایش آن کتاب هم صرف نمی کنند.

این استاد تمام ادبیات دانشگاه الزاهرا ادامه داد: پدیده کتاب سازی شاید در بین همه کشورها وجود داشته باشد، اما فراوانی آن در کشور ما بسیار بیشتر است. از عمده دلایلی که افراد اعم از استاد یا دانشجو، به این پدیده روی می آورند، تقاضای ارتقای رتبه علمی آنهاست. از طرفی دانشجو تمایل دارد نمره بهتری را از اساتید داور و راهنمای خود در دانشگاه بگیرد، استاد هم می خواهد برای حفظ موقعیت علمی خود تلاش بیشتری کند. از همین رو، ناتوانی در کسب واقعی ارتقای علمی از یک سو و افزایش تقاضای ارتقای علمی از سوی دیگر، فراوانی پدیده کتاب سازی را در کشور ما بالا برده است.

حسینی اظهار داشت: نظارت بر پدیده کتاب سازی به منظور جلوگیری از وقوع آن، کار آسانی نیست. هر امری یک متولی خاص می طلبد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم می توانند به عنوان متولیان این امر، در جلوگیری از انتشار کتاب های اینچنینی، موثر واقع شوند.

در هنگام ارائه رساله های دکتری توسط دانشجویان، هوشیاری اساتید می تواند به جلوگیری از انتشار رساله های بی ارزش کمک کند

این نویسنده و پژوهشگر تصریح کرد: یک دانشجو و البته استاد به خوبی می دانند مقاله ای که منتشر می کنند باید بتواند سیر اندیشیدن و مطالعه را تغییر دهد و در روند علم و دانش کشور، موثر واقع شود، اما پدیده کتاب سازی، فاقد این فرآیند است.

حسینی با بیان اینکه امروزه تعداد رساله های دکتری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در هنگام ارائه رساله های دکتری توسط دانشجویان، هوشیاری اساتید می تواند به جلوگیری از انتشار رساله های بی ارزش کمک کند، اما متاسفانه امروزه برخی اساتید تنها به خواندن مقدمه و نتیجه پایان نامه ها و رساله های دانشجویان اکتفا می کنند. بنابراین برای کاهش پدیده کتاب سازی، به نظارت نهادهای سطوح بالاتر و داوران باتجربه تر نیاز داریم تا در راستای اعتلای اخلاق نشر در کشور حرکت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا