فقر ویتامین B12 در سالخوردگان

بر اساس پژوهش انجام شده به وسیله محققان دانشگاه واترلو، نسبت بسیار بالایی از افراد مسنی که به خانه های سالمندان اونتاریو وارد می شوند از کمبود ویتامین B12 رنج می برند و این کمبود در طول سال اول اقامت آنها در این مکان ها بیش تر نیز می شود. علاوه بر این رابطه بسیار تنگاتنگی میان فقر ویتامین B12 و بروز مشکلات جدی در سلامتی فرد وجود دارد.

شایان ذکر است که پزشکان معتقدند که کمبود ویتامین B12 به راحتی قابل پیش گیری است و با انتخاب غذای سالم و مصرف مکمل ها به راحتی حل می شود.

محققان دریافتند که تقریبا 14 درصد داوطلبان این مطالعه در زمان ورودشان به خانه های سالمندان بلند مدت از این مطالعه از کمبود ویتامین B12 رنج می برند این وضعیت در حالی است که 38 درصد دیگر از این جمعیت نسبت به 14 درصد یاد شده تنها اوضاع بهتری در این زمینه داشتند. در طول دوره یک ساله، 4 درصد دیگر از این افراد نیز مبتلا به فقر ویتامین B12 شدند. این در حالی است که شرایط کسانی که به مصرف مکمل های ویتامین B12 روی آورده بودند در طول این مدت بهتر شده بود.

این مطالعه که با همکاری دانشگاه شلگل واترلو انجام شده است پیشنهاد می کند که انجام آزمایش خون ساده سالانه کلید اصلی از بین بردن کمبود ویتامین B12 در بین افراد ساکن در خانه های سالمندان دائمی است.

هدر کلر (Heather Keller) به عنوان پروفسور حرکت شناسی در واترلو در این باره بیان کرد که: «تاثیر منفی کمبود ویتامین B12 قابل توجه است. این امر درباره جمعیت رو به سالمندی ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است»

لازم به ذکر است که کمبود ویتامین B12 می تواند منجر به کم خونی و عوارض عصبی از جمله ناپایداری در راه رفتن و فلج شدن شود. علاوه بر این سطوح پایین این ویتامین با افسردگی، زوال عقل، گیجی، بی حالی یا حتی پوکی استخوان در ارتباط است.

کایلن فیسترر (Kaylen Pfisterer) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرد: «افسردگی و تنهایی یکی از بیماری های شایع در بین سال خوردگان ساکن در خانه های سالمندان است. به همین دلیل ما باید تمام تلاش خود را صرف بالا بردن کیفیت درمان و نگه داری از این بیماران کنیم. آزمایش کمبود ویتامین B12 را می توان به عنوان اولین قدم در جهت درمان آن معرفی کرد.»

شایان ذکر است که پزشکان معتقدند که کمبود ویتامین B12 به راحتی قابل پیش گیری است و با انتخاب غذای سالم و مصرف مکمل ها به راحتی حل می شود.

منبع: Science daily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا