مطالعه جهش ژنتیکی مخرب در انسان های مدرن

مطالعات دانشمندان نشان می دهد که انسان های مدرن در حدود 100 هزار سال پیش در قالب گروه های کوچک از شمال آفریقا راهی سایر مناطق جهان شده ودر این میان  گروهی به آسیا مهاجرت کرده و بخشی از این انسان ها روانه قاره آمریکا شدند .

هر چه انسان های مدرن  از آفریقا فاصله بیشتری  گرفته اند به تدریج جهش ژنهای آسیب رسان در آن ها فزونی یافته است  به طوریکه در مسافت های نزدیکتر به این منطقه کمتر شاهد این رخداد هستیم .

 

 در حال حاضر گروه های مختلف انسانی ساکن در مناطق مختلف جهان دارای ساختار ژنتیکی متفاوتی هستند و  این موضوع نشان می دهد که  اگر چه نخستین انسان های مدرن همگی از ریشه ای مشترک و مبدائی یکسان به سایر نقاط جهان مهاجرت کرده اند ، اما شرایط محیطی و انتخاب طبیعت ، در این میان نقش مهمی داشته و موجب تنوع ژنتیکی در این مناطق شده است . از سوی دیگر مطالعات پژوهشگران حاکی از این حقیقت است که ژن های آسیب دیده و مخرب در ساکنان کشورهای آمریکای جنوبی از جمله مکزیک به نسبت افراد ساکن آفریقا بیشتر است .

در همین رابطه لارنت اکسکا فیر  از اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موسسه بیو انفورماتیک کشور سوئیس و استاد دانشگاه برن اعلام کرد : بر اساس اطلاعات به دست آمده   از تکنولوژی مرتب سازی نسل آینده NGS   در بررسی ژنهای منفرد از مناطق مختلف و  کشورهای  جمهوری دمکراتیک کنگو ، نامیبیا ، الجزایر، پاکستان ، کامبوج ، سیبری و مکزیک مشخص شد  که هر چه انسان های مدرن  از آفریقا فاصله بیشتری  گرفته اند به تدریج جهش ژنهای آسیب رسان در آن ها فزونی یافته است  به طوریکه در مسافت های نزدیکتر به این منطقه کمتر شاهد این رخداد هستیم .

منبع : Swiss Institute of Bioinformatics

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا