باقرلاریجانی:نهادینه شدن اخلاق پزشکی در حوزه بهداشت و درمان مهم است

به گزارش ایرنا، دکتر باقر لاریجانی در سمینار چالش های اخلاق بالینی ایران در فرهنگستان علوم پزشکی افزود: اکنون در طرح تحول نظام سلامت که در حال اجرا و بهره برداری است، شایسته است به رکن کیفیت در ارایه خدمات توجه شود که یکی از مهمترین چالش های مراقبت سلامت، چالش های مربوط به رعایت ملاحظات اخلاقی در بالین است.

وی گفت: در حوزه علوم پزشکی مباحث جدیدی به مباحث اخلاق پزشکی اضافه شده است و برخلاف آنچه که در گذشته در اخلاق پزشکی تنها به روابط بیمار و پزشک توجه می شد، اکنون با گسترش حوزه فناوری و سیاست گذاری حوزه اخلاق پزشکی گسترده تر شده است.

وی افزود: پیوند اعضا، مرگ مغزی، استفاده از سلول بنیادی و خدمات پیشرفته حفظ حیات در هر سو چالشی دارد، همچنین تغییر رابطه پزشک و بیمار و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت از دیگر موضوع هایی است که مورد بحث در حوزه اخلاق پزشکی امروزه قراردارند. 

رییس این سمینار یادآور شد: افزایش کمیته های اخلاق پزشکی در بیمارستان ها و دانشگاه ها ضروری است، این کمیته در برخی دانشگاه ها به خوبی فعالیت می کند، اما لازم است که در برخی دیگر از بیمارستان ها نیز فعال شود.

وی گفت: تدوین منشور حقوق بیمار از جمله اقدامات خوبی است که در این حوزه انجام شده ، تدوین آیین اخلاق پرستاری و آیین مربوط به حقوق پزشکان از جمله اقدامات در دست اجرا است.

وی ادامه داد: نیمی از آیین جدید اخلاق پزشکی تدوین شده و ما تلاش می کنیم براساس برنامه راهبردی که در این خصوص تدوین شده که از جمله اهداف آن افزایش آموزش و پژوهش اخلاق پزشکی، ارتقای نظام پایش سلامت و افزایش ارتباطات بین المللی است را محقق کنیم. 

وی بیان کرد: گروه اخلاق پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی همگام با سایر نهادهای ذیربط تلاش در تبیین اصول اخلاقی و ارایه راهکارهای مناسب در رفع موانع رعایت آنها را رسالت خود دانسته و در همین خصوص پروژه ای در خصوص بررسی چالش های اخلاق پزشکی در دستور کار خود قرار داده است.

لاریجانی افزود: در این سمینار چالش هایی از قبیل رضایت آگاهانه ، رازداری ، تعارض منافع و دخالت های بین رشته ای مطرح می شود.

وی بیان کرد: گروه های بسیاری باید دست به دست دهند تا اخلاق پزشکی اسلامی در کشوربه طور کامل پیاده شود ، پیش نویس اخلاق بالینی نوشته شده و برای گروه های محتلف ارسال شده است .

لاریجانی با اشاره به اینکه چشم انداز این است که با استفاده از نظام سلامت به یک نظام استقرار یافته پاسخگو در حوزه بالینی دست یابیم، گفت: خوشبختانه در بخش تحقیقات حوزه وزارت بهداشت برنامه تحقیقاتی اخلاق بالینی شروع شده است و برای پیشبرد این برنامه باید یک چارچوب مشخص را به گروه های مرتبط ارایه نماییم.

وی با تاکید بر اهمیت نهادینه شدن اخلاق پزشکی در حوزه های مرتبط گفت: در کشور فعالیت های زیادی انجام شده است، اما فراز و نشیب هایی در این مسیر قرار دارد و چارچوب هایی باید با توجه به فرهنگ کشور برنامه ریزی شود.

سمینارچالش های اخلاق بالینی ایران از امروز هفتم اسفند ماه به مدت دو روز در فرهنگستان علوم پزشکی با برپایی چهار نشست رضایت آگاهانه ، رازداری ، تعارض منافع و دخالت های بین رشته ای در حوزه پزشکی برگزارمی شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا