توجه به ارزشگذاری و پرداخت خدمات اکوسیستمی لازمه مدیریت تالاب ها است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، فرهاد دبیری در کارگاه آموزشی ' مبانی نظری و تجربیات بین المللی پرداخت برای خدمات اکوسیستمی' به عنوان راهکاری برای مدیریت تالاب ها بر لزوم توجه به مباحث اقتصادی و پرداخت برای خدمات اکوسیستمی تاکید کرد و از آن به عنوان یکی از ابزارهای اصلی مدیریت تالاب­ها و سایر اکوسیستم ­های حساس کشور یاد کرد. 
همچنین محسن سلیمانی روزبهانی مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: در سال های گذشته، طرح حفاظت از تالاب های ایران تلاش های منسجم و مستمری برای معرفی رویکرد زیست بومی برای مدیریت جامع تالاب ها انجام داده است. 
وی افزود: این رویکرد، سیستم مدیریتی جدید مبتنی بر مشارکت تمام ذینفعان دولتی و غیر دولتی به منظور مدیریت، حفاظت و بهره برداری خردمندانه از اکوسیستم تالاب ها است که مبنای آن توجه ویژه به نیاز جوامع انسانی در کنار موضوع حفاظت از تالاب ها است.
وی اظهار کرد: اکنون با همکاری های صورت گرفته از سوی سازمان ها و وزارتخانه های مختلف از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات استانی، موفق به تهیه و تدوین برنامه جامع مدیریتی برای حدود 12 تالاب کشور شده ایم.
سلیمانی افزود: بررسی های صورت گرفته برای تعیین استراتژی پنج ساله طرح حفاظت از تالاب های ایران نشان می دهد که به رغم دارا بودن برنامه های مدیریتی، نیازمند به کارگیری ابزارهای دیگری برای مدیریت تالاب ها هستیم. 
وی ادامه داد: یکی از ابزارهای کلیدی که در نقاط مختلف دنیا در زمینه مدیریت تالاب ها به کار گرفته شده است، موضوع پرداخت برای خدمات اکوسیستمی است، متاسفانه به رغم تحقیقات متعدد صورت گرفته با موضوع ارزشگذاری اقتصادی تالاب ها، به کارگیری و اجرای آن هنوز به صورت جدی به عنوان یکی از ابزارهای مکمل در زمینه مدیریت تالاب ها در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است.
مدیر طرح حفاظت از تالاب های ایران هدف از برگزاری این کارگاه را معرفی پرداخت برای خدمات اکوسیستمی به عنوان یکی از ابزارهای کمکی در زمینه مدیریت تالاب ها عنوان کرد.
وی اضافه کرد: انتظار می رود خروجی های حاصل از کار عملی این کارگاه به انتخاب سایت الگویی طرح به عنوان پایلوت اجرای طرح پرداخت برای خدمات اکوسیستمی به عنوان اولین نمونه عملیاتی در کشور نیز کمک کند.
در این دوره، جمعی از کارشناسان دفاتر مرتبط وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی و کشور، کارشناسان دفتر زیستگاه ها و امور مناطق، موزه تنوع زیستی و حیات وحش سازمان محیط زیست، کارشناسان و مدیران تالابی استان های آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، فارس، گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، بوشهر، کردستان، اصفهان، و نمایندگان گروه هم اندیشان تالابی کشور حضور داشتند.
در طول این کارگاه شرکت کنندگان، به بحث و تبادل نظر در خصوص پاسخگویی به سوالات کلیدی ایجاد طرح پرداخت برای خدمات اکوسیستمی پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا