ایجاد دانشگاه‌های کارآفرینانه و مأموریت‌گرا کردن پژوهش و فناوری از سیاست‌های جدی دولت است

در این کنگره، پیام دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: «اکنون که با مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ ایران و مسوولان محترم، تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه علیه ایران برچیده شد، این پیروزی بزرگ را خدمت ملت غیور ایران به ویژه دانشگاهیان، پژوهشگران و فناوران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و یاد و خاطره شهدای علوم هسته‌ای را گرامی می‌دارم.

آنچه که در این راه زمینه تقابل و دشمنی استکبارگران را فراهم کرد، بدون شک پیشرفت‌ها و توانمندی‌های عظیم ملی ایران اسلامی بود که در نهایت استمرار روند رشد علمی و آثار آن دستاوردها، موجبات عقب‌نشینی آن‌ها را فراهم ساخت.

رسالتی که در شرایط پسابرجام به عهده جامعه علمی دانشگاهی و صنعتی کشور است همانا استفاده از نیروی عظیم انسانی مجهز به علم و دانش و سرمایه‌های فکری و دانشی جهت توسعه همه جانبه و پایدار کشور به ویژه در عرصه‌های فناوری و صنعتی می‌باشد.

در این مورد، سرمایه‌های انسانی و دانشی به عنوان اصلی‌ترین ابزار نیازمند هدایت، حمایت، برنامه‌ریزی و نظارت دقیق می‌باشند که این مهم از وظایف اصلی دولت در این برهه تاریخی است تا بتوان با برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین محورهای توسعه و فناوری که همان دولت، دانشگاه و صنعت هستند زمینه مساعد و مطلوبی را برای رشد و توسعه صنایع با تکیه بر امکانات و توانمندی‌های داخل فراهم و نیازهای جامعه و کشور را در این بخش برطرف کرد.

در سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری بر عزم ملی و درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری و نیز توجه به اقتصاد دانش‌بنیان تأکید فراوان شده است که تحقق آن جز با تعامل و ارتباط مؤثر و سازنده بین بخش‌های مختلف دولت، دانشگاه و صنعت امکان‌پذیر نیست.

در این مورد هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که از چالش‌های اساسی پیشرفت صنعت و فناوری کشور محسوب می‌شود.بدون شک حیات تکاملی دانشگاه و صنعت بدون هم امکان‌پذیر نمی‌باشد، زیرا دانشگاه به عنوان نهاد تربیت کننده نیروی انسانی دانا و متخصص و نیز تولید بخش فنی تأمین اتاق فکر صنعت و ارائه خدمات مشاوره‌ای از یک طرف و نیز صنعت به عنوان محلی برای تربیت برای نیروی ماهر و کارورزیده، انتقال‌دهنده تجربیات فنی و کاربردی و نیز انجام حمایت‌های مادی، می‌توانند ضمن برآورده کردن نیازهای یکدیگر زمینه نیازهای لازم را برای توسعه رشد و فناوری صنعت کشور فراهم سازند.

در شرایط حاضر یکی از نیازهای اصلی دیگر انتقال فناوری و بومی کردن آن در کشور است که جز با همکاری و مشارکت سه نهاد دولت، دانشگاه و صنعت میسر نیست.

از سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی دولت در این دوره ایجاد دانشگاه‌های کارآفرینانه و نیز مأموریت‌گرا کردن پژوهش و فناوری می‌باشد که در این راستا نقش صنعت به عنوان مهارت و تجربیات کاربردی و دانشگاه و شناسایی نیازهای جامعه نقش کلیدی است.

خوشبختانه با تلاش‌های بسیار و هماهنگی‌های انجام شده فرهنگ تعامل و مشارکت صنعت و دانشگاه شکل گرفته است.اجرایی شدن دوره‌های فرصت مطالعاتی صنعتی داخل، دوره‌های پسا دکتری صنعتی، قراردادهای همکاری دانشگاه و نفت در سطوح بالادست و پایین دست، همکاری‌های گسترده در حوزه‌های نیرو، دفاعی، محیط زیست و سایر حوزه‌ها از دستاوردهای مهم این همکاری‌ها بوده که امید است دانشگاه‌ها نیز با تربیت نیروهای ماهر نیاز به نیروهای کاردان، خلاق و کارآفرین بخش صنعت را تأمین کنند.

برگزاری نوزدهمین کنگره همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در اهواز با توجه به استعدادها و ظرفیت عظیم سرمایه‌های انسانی و فکری و بنگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی در کشور فرصت مهمی را برای تعامل موثر دولت‌ دانشگاه و صنعت فراهم می‌کند. با وجود مشارکت افراد کارآفرین، صاحبان صنایع دولتی و بخش خصوصی، رؤسا و اساتید دانشگاه‌ها و صنعت‌گران، امید است طرح‌های پژوهشی و توسعه فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به حل مشکلات پیش رو و برطرف کردن نیازهای بنگاه های اقتصادی و صنعتی کمک کنند و قدمی را برای اعتماد متقابل دولت صنعت و دانشگاه بردارند.

نظر به این‌که در شرایط بعد از تحریم بسیاری از محدودیت‌ها و محرومیت‌های گذشته برطرف شده و کارآفرینان و صاحبان صنایع راحت‌تر از قبل می‌توانند طی مسیرهای قانونی نقل و انتقالات مالی و فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهند، این همکاری سه‌جانبه می‌تواند با سرعت بیشتری مسیر توسعه همه‌جانبه اقتصادی علمی و صنعتی را طی کرده و ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی را موجب شود.

در پایان برخود لازم می‌دانم از همه برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران، اساتید، دانشجویان، شرکت‌کنندگان و حامیان این کنگره به ویژه استاندار محترم خوزستان و مدیران و مجموعه استانداری و نیز رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پژوهشی و فناوری استان خوزستان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدردانی و تشکر کنم.» بیش از ۷۵ نفر از مسئولان کشوری برای حضور در نوزدهمین کنگره سراسری همکاری دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی دعوت شده بودند.

قرار است توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و صنایع استان در نمایشگاهی در حاشیه برگزاری این کنگره با حضور صنایع و دانشگاه‌های خوزستان و در قالب 50 غرفه در معرض نمایش قرار می‌گیرد. همچنین در این کنگره 10 تفاهم‌نامه میان دانشگاه‌ها و صنایع منعقد می شود.

نوزدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ‌ملی با همکاری استانداری خوزستان‌، دانشگاه شهید چمران اهواز‌، دانشگاه فنی و حرفه‌ای‌، وزارت صنعت‌، معدن و‌ تجارت‌، بنیاد ملی نخبگان‌، جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه و دانشگاه آزاد اسلامی امروز، سی‌ام دی‌ماه در سالن امام رضا (ع) ‌شهرک نفت اهواز آغاز به کار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا