ابولا چیست؟

شیوع بی‌سابقه بیماری ابولا در غرب آفریقا مربوط به ویروسی می‌شود که قدرت فوق‌العاده‌ای در غلبه بر میزبان دارد. هنگامی که ویروس ابولا به بدن وارد می‌شود، چندین نوع از سلول‌های ایمنی را که نخستین خط دفاعی در مقابل تهاجم هستند، هدف قرار می‌دهد.

این ویروس‌ «سلول‌های دندریتیک» را که به طور طبیعی پیام‌های هشداردهنده درباره عفونت را در سطح خودشان به نمایش می‌گذارند تا لنفوسیت‌های T را فعال کند، از کار می‌اندازد.

لنفوسیت‌های T گروهی از سلول‌های سفید خون هستند که دیگر سلول‌های عفونی را پیش از تکثیر بیشتر ویروس درون آن ها نابود می‌کنند. هنگامی که سلول‌های دندریتیک معیوب‌شده نتوانند پیام درست را بفرستند، سلول‌های T به عفونت پاسخ نمی‌دهند، و آنتی‌بادی‌هایی نیز که وابسته به فعال شدن آن هاست، تولید نمی‌شوند. به این ترتیب ویروس می‌تواند به فوریت و با سرعت بسیار شروع به تکثیر کند.

ابولا، مانند بسیاری از ویروس‌ها، تا حدی با مهار کردن اینترفرون – نوعی از مولکول که سلول‌ها برای مانع شدن از تکثیر بیشتر ویروس به کار می‌برند- می‌تواند به تکثیر خود ادامه دهد.

در یک بررسی جدید که نتایج آن در ژورنال Cell Host & Microbe منتشر شد، پژوهشگران دریافتند که یکی از پروتئین‌های ابولا به نام VP24 به یک پروتئین ناقل بر روی سطح سلول‌های ایمنی – که نقش مهمی در مسیر اینترفرون دارد- متصل می‌شود و آن را مهار می‌کند.

جالب این که خود لنفوسیت‌ها با ویروس ابولا آلوده نمی‌شوند- اما رشته‌ای از عوامل دیگر- فقدان تحریک از جانب برخی از سلول‌ها و سیگنال‌های شدید و سمی از سوی سلول‌های دیگر- مانع از عملکرد سلول‌های ایمنی اولیه در مقابله با این ویروس می‌شود.
هنگامی که ویروس در مسیر جریان خون به محل‌های جدیدی می‌رسد، سلول‌های ایمنی دیگری به نام ماکروفاژها آن ها را می‌بلعند.وقتی این سلول‌ها به ویروس آلوده شدند، پروتئین‌هایی را آزاد می‌کنند که سبب انعقاد خون، تشکیل لخته‌های کوچک در سراسر رگ‌های خونی و کاهش خون رسانی به اندام‌ها می‌شوند.

این سلول‌ها هم چنین پروتئین‌های پیام‌دهنده التهاب و ماده «نیتریک اکساید» تولید می‌کنند که به پوشش عروق خونی آسیب می‌زنند و باعث نشت خون از میان آن ها می‌شوند. گرچه این آسیب یکی از علایم اصلی بیماری است، اما همه بیماران ابولا دچار خونریزی خارجی- خونریزی از چشم‌ها، بینی یا دیگر منافذ بدنی- نمی‌شوند.
عاقبت آسیب‌ به رگ‌های خونی به کاهش فشار خون می‌انجامد و بیماران به علت شوک و نارسایی چنداندامی می‌میرند.

کارشناس مهمان: راشد نظري