به سلامت دندان کودکان،این عضو کوچک اما تاثیر گذار اهمیت بدهیم

دندان های کودکان زمانی که هنوز در رحم مادر هستند ،شکل می گیرد و کودک با مجموعه ای کامل از 20 دندان نهفته در لثه متولد می شود. به طور معمول اولین دندان کودک بین 6 تا 10 ماهگی ظاهر می شود اما در برخی در سه ماهگی و در برخی دیگر در 12 ماهگی رشد می کند و به مرور با بزرگ تر شدن سن کودک دندان های اصلی جایگزین دندان های شیری می شوند.

دندان های کودکان که به دندان های شیری شهرت دارند، علاوه بر اینکه نقش مهمی در جویدن، گفتار و ظاهرکودک بازی می کنند موجب رشد و توسعه فک شده و فضا های لازم برای رویش دندان های دایمی را حفظ می کند. پوسیدگی دندان شیری مانند دندان بزرگسالان موجب درد و عفونت می شود و گاهی در شرایط حاد منجر به از دست رفتن دندان، زودتر موعد می شود. بدین ترتیب دندان های مجاور به سمت محل خالی دندان كشیده شده ،حركت كرده و فضای موجود را تنگ تر می کند. پس رویش دندان دایمی دچار مشكل می شود. از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
*چگونه می توان از دندان های کودک مراقبت کرد؟
شما می توانید خطر ابتلا به پوسیدگی دندان کودک تان را با داشتن یک رژیم غذایی سالم وکاهش مصرف شیرینی ها و مواد قندی، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندان پزشک کاهش دهید.
*رژیم غذایی:
پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های مرتبط با تغذیه است که کودکان در تمام سنین به آن مبتلا می شوند. سلامت دندان ها نیز مانند دیگر اعضای بدن با تغذیه ارتباط دارد. یک رژیم غذایی متعادل، حاوی مقادیر کافی کلسیم و فسفر نقش مهمی در تکامل دندان های کودکان دارد. مواد غذایی به خصوص مواد غذایی شیرین یکی از علل اصلی پوسیدگی دندان ها هستند، چرا که باکتری های موجود در دهان مواد غذایی و قندها را تجزیه کرده و اسید تولید می کند که منجر به از بین رفتن مینای دندان و پوسیدگی می شود .پس باید تا جایی که امکان دارد مقدار و دفعات استفاده از این نوع مواد غذایی در رژیم غذایی کودکان کاهش یابد.
میان وعده های سالم مثل نان، پنیر، شیر، انواع مغزها و سبزیجات به جای تنقلات شیرین، نقش کمرنگ تری در پوسیدگی دندان های شیری دارند. شیر و آب بهترین نوشیدنی برای کودکان هستند اگرچه شیری که کودک، شب هنگام می نوشد خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود مادر از یک سالگی به بعد، دیگر شب ها به کودک شیر ندهد چرا که کودک بیشتر به آن عادت کرده است و می توان این عادت را به مرور کمرنگ کرد و از بین برد. همچنین توصیه می شود پس از شیردادن حتما با یک پارچه یا گاز طبی شیر را از اطراف دندان‌ها پاک کنند یا به کودک آب بدهند تا خطر پوسیدگی دندان کاهش یابد.
*بهداشت دندان:
به یقین رعایت بهداشت دهان باعث سلامت دندان‌های شیری و دایمی می‌شود. اگر کودکی به رعایت بهداشت دهان و دندان مقید شود و این مسأله به شکل عادت در رفتارهای او نقش بندد به طور قطع در دوران بزرگسالی هم با دقت و نظم بیشتری بهداشت دهان را رعایت می‌کند.
مسواک اصلی ترین ابزار پاک کننده مکانیکی دندان ها برای حذف پلاک تشکیل شده بر روی سطوح دندان ها است. بهتر است این کار با رشد اولین دندان در دهان نوزاد صورت گیرد. بنابراین چه خوب است پس از هر بار مصرف شیر توسط نوزاد، دندان او با یک تنزیف یا گاز استریل و یا مسواک مخصوص نوزادان تمیز شود. با بزرگ تر شدن نوزاد و بیشتر شدن دندان های او می توان از مسواک نرم برای شستن دندان های او استفاده کرد احتمالا فاصله دندان های کودک شما در این سن از یکدیگر زیاد می باشد به همین دلیل تا سن 3 سالگی یا بهتر بگوییم تا زمانی که بین دندان های کودک شما فاصله است و می توان آن فواصل را با مسواک تمیز کرد و نیازی به استفاده از نخ دندان نیست. برای سلامت بیشتر دندان کودک، بهتر است روزی دو بار دندان های او مسواک زده شود و هر 3 ماه یک بار مسواک کودک تعویض شود.
*یکی از سوالات رایج این است که از چه سنی کودک باید از خمیر دندان استفاده کند؟
بهتر است تا زیر دوسال فقط از مسواک و آب برای تمیز کردن دندان کودک استفاده شود یا مطابق با توصیه انجمن دندان پزشکی آمریکا تنها از خمیردندان های فاقد فلوراید برای کودکان در این سنین استفاده شود و پس از آن هم باید از خمیردندان های مخصوص کودکان که حاوی مقدار کمتری فلوراید می باشند مصرف شود و در حین مسواک زدن از کودکان مراقبت شود و به آنها آموزش داده شود که بیش از اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک قرار ندهند و آن را نبلعند.
*مراجعه به دندانپزشک:
از نظر آکادمی دندان پزشکی آمریکا اولین دیدار کودک با دندان پزشک باید در اولین سال تولد او صورت گیرد شاید این ایده برای بسیاری از والدین تعجب آور بوده باشد و از نظر آنها این سن برای مراجعه به دندان پزشک خیلی زود باشد ولی طبق آمار به دست آمده از هر چهار کودک آمریکایی زیر چهار سال یک کودک حداقل یک دندان پوسیده دارد. بعضی از کودکان بیشتر از هم سن و سال های خود مستعد پوسیدگی دندان می باشند که این موضوع باید در سنین خیلی پایین توسط دندان پزشک تشخیص داده شود.
دیدار دندان پزشک از اولین سال تولد علاوه بر تشخیص پوسیدگی دندان قبل از پیشرفت بیماری و درمان در مراحل اولیه مزایای دیگری هم دارد که از آن جمله می توان افزایش دانش والدین در:
• چگونگی مراقبت از دهان نوزاد و کودکان نو پا
• ارتباط بین رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان
• عادات دهانی از جمله مکیدن انگشت شست و اثرات منفی آن بر رشد دندان و فک
• استفاده به موقع و به اندازه از فلوراید
• کاهش ترس و استرس کودکان از دندان پزشک
اشاره کرد. علاوه بر این ویزیت منظم دندان ها توسط دندان پزشک برای نظارت بر رشد و توسعه فک و سلامت دندان های کودک از اهمیت زیادی بر خور دار می باشد.

تهیه کننده اینترنتی: مهدي كاروند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا