برنامه جهاد دانشگاهی برای ایجاد مرکز پزشکی ناباروری وسرطان سینه در لرستان

به گزارش ایسنا ، دکتر حمیدرضا طیبی در دیدار با مهندس هوشنگ بازوند، استاندار لرستان با تاکید بر این که در جهاد دانشگاهی سرمایه‎گذاری می‎کنیم تا کار و صنعت مورد استفاده مردم قرار گیرد، اظهار کرد: متاسفانه واردات ضربه بزرگی به این امر وارد کرده است.

 

وی با بیان اینکه چنانچه بخواهیم چند کار بزرگ در منطقه زاگرس به انجام برسانیم، باید مجموعه مزیت‎های استان‎های زاگرس‎نشین را کنار هم قرار دهیم و با یک تقسیم کار مناسب از حداکثر منابع استفاده کنیم، اضافه کرد: البته 80 درصد مزیت‎های استان‎های زاگرس‎نشین شبیه به هم هستند و نیاز است در هر استانی که کاری را به انجام می‎رسانیم، به گونه‎ای باشد که به درد استان‎های دیگر بخورد و تبدیل به کارهای اقتصادی خوب چه در حوزه کشاورزی و چه پزشکی شود و در نهایت مشکلات مردم حل شده و ثروت ملی ایجاد کند.

 

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه اگر در حوزه مرتبط کار کنیم، قطعاً پژوهشگاه رویان و ابن سینا به کمک ما می‎آیند، تاکید کرد: نمی‌توان همین کار را به صورت موازی برای استان‎هایی همچون ایلام و کهگیلویه و بویر احمد انجام داد، بلکه باید تقسیم منطقه‎ای کار صورت گیرد که ارزش اقتصادی داشته باشد و منجر به ایجاد شغل و ثروت شود.

 

وی اضافه کرد: علاقه‌مند هستیم تقسیم کار در این منطقه صورت گیرد و ما هم توان علمی آن را داریم.

 

طیبی بر ضرورت ایجاد مراکز تحقیقات تخصصی در لرستان تأکید کرد و گفت: پژوهش در گروه‎های پژوهشی انجام می‌شود و نتیجه کار که محصول و خدمات است، تحت عنوان خدمات تخصصی ارائه می‎شود.

 

وی گفت: برنامه‎ای جدی در حوزه گیاهان دارویی در لرستان داریم، چراکه این استان پتانسیل خوبی در این راستا دارد و می‎توان کار شاخصی در لرستان به انجام رساند.

 

طیبی با بیان اینکه مقدمات و بررسی‎ها به منظور ایجاد مرکز پزشکی در استان در دست انجام است تا در دو حوزه ناباروری و سرطان سینه در مرکز سرطان فعالیت شود، اظهار کرد: از صحبت و همکاری با بخش خصوصی استقبال می‎کنیم و باید کار را در منطقه به گونه‎ای برنامه‎ریزی کنیم که ارزش اقتصادی داشته باشد و سرمایه‎گذار از این مهم نیز استقبال کند.

 

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ علمی تجربه متراکم خوبی در جهاد دانشگاهی وجود دارد، اضافه کرد: تجربه‎هایی که در حوزه‎های ژنتیک داریم، می‎تواند در ارتقای دام و آبزیان موثر باشد، ما روی مباحث ژنتیکی کار می‌کنیم که البته کار علمی پیچیده و ارزشمندی است.

 

رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه می‎توان از تجربه ما در حوزه پزشکی و ژنیتک نیز استفاده کرد، یادآور شد: مشتری ما دولت و سازمان‎های بزرگ هستند.

 

طیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی لرستان با وجود حضور دکتر سید علی نادر دهقانی الوار، توان و انرژی خوبی دارد و نیاز است مورد حمایت قرار گیرد، یادآور شد: سرعت انجام کار در جهاد دانشگاهی مطلوب است، چرا که هنوز روحیه جهادی وجود دارد، منتها امکانات ما محدود است. کمتر از 20 درصد منابع ما توسط دولت تأمین می‎شود و 80 درصد از نتیجه کارهای علمی، تجاری‎سازی و آموزشی کسب درآمد می‎شود.

 

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه سرمایه‎گذار اگر بداند یک سری حمایت‎ها از او می‎شود، قطعاً استقبال و از منابع بانکی استفاده می‎کند و البته آن وقت می‎تواند این تسهیلات را بر‎گرداند، تصریح کرد: در کشور صنعت نفت، ریل، فولاد، کانی‎های غیرفلزی و فلزی توسعه یافته است.

 

وی گفت: واردات به کشور باید با الگویی هوشمندانه صورت پذیرد و این موضوع توسط دولت کنترل شود. ما می‎توانیم در این زمینه برنامه‎ریزی کنیم.

 

طیبی با اشاره به اینکه در حوزه‎های پزشکی و مهندسی حمایت از مدیران جهاد دانشگاهی موثر بوده و استانداران استان‎هایی همچون خراسان و خوزستان و کرمانشاه از طرح‎های جهاد دانشگاهی حمایت کردند و مرکز جهاد دانشگاهی قوی نیز داشتند، یادآور شد: ما منابع محدودی داریم، اما علاقه به کار ما زیاد است و فکر نمی‎کنم هیچ مجموعه‎ای بتواند همانند جهاد دانشگاهی با این امکانات محدود به این میزان ثروت ملی ایجاد کند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا