زخم‌های دهان و گردن را جدی بگیرید

این درحالی است که هرگاه سخن از کشنده ترین بیماری‌های عصر حاضر به میان می‌آید بایک جمله تکراری و آشنا مواجه می‌شویم. «در صورت تشخیص به موقع می‌توان مانع افزایش مرگ و میر شد» نتایج جدیدترین پژوهش‌ها حاکی از آن است که سرطان دهان یکی از کشنده ترین سرطان‌ها در میان ایرانیان محسوب می‌شود که با تشخیص و درمان به موقع می‌توان به بهبود بیمار کمک کرد.

 دکتر رضا تبریزی، می‌گوید: سرطان دهان چهارمین بیماری کشنده در میان مردان به شمار می‌رود و با دو پله اختلاف ششمین رتبه سرطان‌های کشنده در میان زنان را به خود اختصاص داده است.
مسئول کمیته بین‌الملل «چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران» می‌افزاید: متأسفانه اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود،‌ سلول‌های بدخیم بسرعت به سایر اندام‌ها بخصوص اندام‌های نواحی مغز،‌گردن و ریه منتشر شده و آنها را درگیر می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به علائم هشدار دهنده بروز بیماری عنوان می‌کند: از میان علائم این سرطان می‌توان به زخم‌های بدون علت در دهان و یا تورم و توده در دهان و گردن اشاره کرد. البته بروز هر زخمی نشان بیماری نیست و زخم‌هایی به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند که با گذشت زمانی در حدود 2 هفته یا بیشتر بهبود نیابند.
دکتر تبریزی با تأکید بر اهمیت مراجعه به موقع تصریح می‌کند: اگر بیمار در مراحل ابتدایی که‌اندازه زخم کمتر از 2 سانتی متر است، به پزشک مراجعه کند، شانس بیشتری برای بهبود خواهد داشت. اما متأسفانه بسیار دیده شده بیماران هنگامی که‌اندازه ضایعه به حدود 4 سانتی متر رسیده به پزشک مراجعه می‌کنند که در این مرحله احتمال انتشار سلول‌های بدخیم به ناحیه سر و گردن بیشتر شده و شانس درمان نیز به مراتب کاهش می‌یابد.
مسئول کمیته بین‌الملل «چهــاردهمیـن کنــگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران» خاطر نشان می‌کند: متأسفانه گاهی تنها راه نجات بیمار عمل جراحی است. در این شیوه جراح بخش‌های از عضو آسیب دیده را برمی دارد. در این مرحله بیمار یک گام به سلامت نزدیک می‌شود اما برای ترمیم عضو‌های آسیب دیده نیازمند جراحی‌های میکروواسکولار است که به بازسازی نسوج و بافت‌های از دست رفته می‌پردازد. پیوند استخوان یا پیوند بافت در حیطه تخصصی رشته جراحی فک و صورت است.
به گفته دکتر تبریزی، جراحان کشورمان در مراکز دانشگاهی قادر هستند نسوج از دست رفته بافت صورت را بازسازی کنند و در این شوه از درمان جایگاه قابل قبولی دارند اما برای تبادل اطلاعات و ارائه جدید ترین دستاوردها چهاردهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان، فک و صورت ایران، همزمان با ششمین همایش بین‌المللی ایمپلنت خلیج فارس 27 تا 30 بهمن ماه امسال در محل هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا