رونمایی ازربات پاکسازی کننده نیروگاه هسته ای فوکوشیما

 به گزارش ایرنا از ساینس، زلزله و سونامی سال 2011 میلادی، سبب فاجعه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیو شد. متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ ترین فاجعه اتمی تاریخ می دانند. دولت ژاپن به دنبال پروژه های مختلف برای پاکسازی زباله های هسته ای است. شرکت توشیبا در این راستا از یک ربات کنترل از راه دور رونمایی کرده است که انتظار می رود راکتور شماره 3 نیروگاه را پاکسازی کند و میله های سوخت راکتور را حذف کند.

شرکت ژاپنی Tepco که مسئول تسهیلات این سایت بوده، اذعان کرده است که میزان مواد رادیو اکتیو مخازن و لوله های سوخت راکتور به اندازه ای است که امکان پاکسازی آن توسط نیروی انسانی وجود ندارد، بنابراین این ربات مانند یک جرثقیل، مخازن سوخت را پاکسازی می کند و عملکرد آن از طریق دوربین های نصب شده در سایت و یک صفحه نمایش بررسی می شود. شرکت توشیبا یکی ازمهمترین تامین کننده های تجهیزات راکتورهای شماره 3 و 5 نیروگاه بوده است؛ بنابراین با ساز و کار این تجهیزات آشنایی دارد.
در سال 2014، شرکت Tepco موفق به پاکسازی میله های سوخت راکتور شماره 4 شد. گرچه تعداد میله های سوخت این راکتور بیشتر بود، ولی به دلیل میزان پایین تر تشعشعات رادیو اکتیو، فرآیند ساده تری بود.محققان احتمال می دهند که پاکسازی این نیروگاه 30 تا 40 سال به طول بیانجامد.
عمده نگرانی، نشت آلودگی سایت از طریق آب است؛ زیرا آلودگی نیروگاه فوکوشیما چندی قبل در سواحل غرب آمریکا دیده شد.
در ژاپن نیز نگرانی های شدیدی در حوزه سلامت، به ویژه ارتباط سرطان کودکان با تشعشعات رادیو اکتیو وجود دارد.
نتایج این تحقیقات در نشریه The Japan Times منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا